Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

5 mln kary dla PTC za SMS-ową loterię

03-08-2011, 10:22

Operator sieci T-Mobile został ukarany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej za używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. Chodzi o wysyłanie SMS-ów zachęcających do udziału w loterii "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem". Wiele osób nie wiedziało, że wysłanie odpowiedzi na SMS wiązało się z przystąpieniem do zabawy za niemal 5 zł dziennie.

konto firmowe

reklama


Urząd Komunikacji Elektronicznej poinformował, że nałożył wczoraj na PTC karę w wysokości 5 mln zł za "niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów lub użytkowników końcowych sieci telekomunikacyjnej PTC na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego". Chodzi o wysyłanie do klientów sieci komunikatów SMS lub komunikatów głosowych IVR zachęcających do udziału w loterii promocyjnej pod nazwą "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem".

Prawo telekomunikacyjne mówi, że używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego wymaga zgody abonenta lub użytkownika końcowego. Zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana. 

>>> Czytaj: "Wymuszane" e-faktury - UKE nie podziela argumentacji TP

Prezes UKE, badając sprawę, przeanalizował 145 przypadków użycia automatycznych systemów wywołujących, polegających na skierowaniu do klientów sieci SMS-ów i komunikatów głosowych. Postępowanie wykazało, że dla 95 klientów PTC nie wypełniła obowiązku uzyskania wspomnianej zgody.

Jednocześnie w toku postępowania Prezes UKE ustalił, że PTC wysłała wspomniane wiadomości do 1.711.294 swoich klientów, nie wypełniając obowiązku uzyskania wspomnianej zgody. Spółka traktowała bowiem brak sprzeciwu abonenta lub użytkownika końcowego na otrzymywanie "informacji handlowych" jako zgodę na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. To właśnie przykład "zgody dorozumianej", która w tym przypadku nie jest wystarczająca.

Zdaniem UKE operator telekomunikacyjny dokonał ingerencji w prywatność swoich klientów, którzy musieli odbierać niezamówione komunikaty mające na celu marketing bezpośredni dotyczący Loterii.

- Nie sposób także pominąć faktu, iż skutkiem dalej idącym nieuprawnionego przesyłania wyżej wymienionych komunikatów było czasem niezamierzone przystąpienie do Loterii i poniesienie związanych z tym istotnych konsekwencji finansowych. Sytuację, do jakiej doszło w wyniku stwierdzonych naruszeń, należy ocenić jako istotne naruszenie praw abonentów i użytkowników końcowych - czytamy w komunikacie UKE.

Wysokość kary nałożonej na PTC uwzględnia fakt, że spółka była już karana przez Prezesa UKE za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.

>>> Czytaj: UKE interweniuje ws. darmowego mobilnego internetu


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE