Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kierowanie firmą to m.in. tworzenie zgranego i zmotywowanego zespołu. Tylko taki będzie efektywny. W cenie są więc umiejętności tzw. miękkie.

Wgryź się w biznes z PizzaPortal.pl

Umiejętność aktywnego słuchania

Wielu błędów udałoby się uniknąć, gdyby z uwagą słuchać komentarzy innych. Choć lider musi być zdecydowany i pewny swoich racji, ignorowanie uwag czy opinii współpracowników to droga donikąd. Aktywne słuchanie oznacza również, że słuchający nie tylko zapoznaje się z opinią innych, ale także przyjmuje ją do wiadomości i weźmie pod uwagę przy podejmowaniu kolejnych decyzji.

Pewność siebie

Pracownicy nie będą chętnie wykonywali zadań, jeśli lider sam nie wie, czego dokładnie chce. Będąc niezdecydowanym i niepewnym, lider ściągnie na siebie nieufność, przez co stanie się znacznie mniej skuteczny. Lider musi być pewny siebie, by ta pewność w działaniu udzielała się również osobom w jego otoczeniu. Nie można mylić pewności siebie z arogancją, która może odebrać pracownikom motywację do działania.

Umiejętność przyznania się do błędu

Nikt nie jest doskonały. Stawianie się w tej pozycji jest komiczne i może skutkować utratą wiarygodności. Trzeba zapomnieć o starym dowcipie „Punkt 1. Szef ma zawsze rację”. Dopiero niedoskonałości czynią człowieka kompletnym. O ile nadmiar błędów szkodzi i podważa kompetencje, o tyle do sporadycznych wpadek lepiej się po prostu przyznać.

Dowodzenie przez dawanie przykładu

Czasem do bycia liderem i kierowania zespołem wystarcza dawanie dobrego przykładu. Częściej jednak spotyka się problem dokładnie odwrotny - prezentowanie złych wzorców. Są one często powielane podświadomie przez pracowników, którzy uważają, że skoro szef może, to czemu nie oni?

Zwięzła, klarowna komunikacja

Bycie dobrym liderem oznacza również umiejętność przekazywania czytelnych komunikatów. Każdy człowiek myśli w inny sposób - dotarcie do wszystkich wymaga treningu poprzez upewnianie się, czy wszyscy usłyszeli to samo. Dobrą praktyką jest prośba, by pracownik powtórzył komunikat własnymi słowami. Wtedy wiadomo, gdzie pojawiły się niejasności.

Lider to więc znacznie więcej niż szef, który rzuca poleceniami, nie będąc przekonanym o ich słuszności. To osoba, która potrafi słuchać i analizować opinie innych, a sama daje dobry przykład tego, jak należy postępować. Lider nie jest posągiem ze spiżu - popełnia błędy, ale nie wypiera się ich, tylko wyciąga z nich wnioski. I jeszcze lekcję biznesu dla swojego zespołu.

 

Partnerem sekcji Startupy jest PizzaPortal.pl - startup, który powstał w 2010 roku, a od 2012 roku stał się częścią grupy Delivery Hero, holdingu ułatwiającego zamawianie jedzenia na całym świecie. Wgryź się w sukces razem z PizzaPortal.pl!

Masz problem lub pytanie dotyczące biznesu? Wyślij je na startup@di24.pl

Zapisz się na newsletter dla startupów:







Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *