Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

35 proc. Polaków znalazło się w sytuacji wirtualnego zagrożenia

13-03-2023, 18:25

65 proc. Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem, a już 35 proc. miało do czynienia z cyberprzestępczością. Niestety 28 proc. użytkowników internetu z Polski nie zna żadnych narzędzi zabezpieczających.

35 proc. Polaków znalazło się w sytuacji wirtualnego zagrożenia

Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 65 proc. Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem w sieci, a zaledwie 20 proc. czuje się bezpiecznie. Natomiast 16 proc. nie czuje w tym kontekście obaw, a 19 proc. nie zastanawiało się nad tym.

Moto-Partner - Wynajem Samochodu Dostawczego - poleca swoje usługi.

Zaledwie 1/5 Polaków czuje, że ich dane są bezpieczne w sieci

Ankietowani zostali zapytani między innymi o to, czy czują się w sieci bezpiecznie w kontekście ochrony swoich danych. Jedynie 20 proc. badanych nie boi się o swoje dane, natomiast 41 proc. czuje się zabezpieczonymi, jednak wolałoby bardziej. Aż 27 proc. nie czuje, że ich dane są chronione w internecie, jednak chciałaby to zmienić, a 13 proc. badanych odpowiedziało, że nie zastanawiało się nad tymi kwestiami.

bezpieczeństwo danych online

Ponad połowa Polaków zna narzędzia poprawiające bezpieczeństwo w sieci, ale o prywatność zawsze dba tylko 36 proc.

Jak się okazuje, ponad połowa (52 proc.) badanych zna narzędzia, które poprawiają bezpieczeństwo w sieci. Blisko 1/3 Polaków (28 proc.) nie zna takich rozwiązań, a 20 proc. badanych przyznaje, że nigdy ich nie szukała. Jednocześnie tylko 36 proc. ankietowanych deklaruje, że zawsze dba o swoją prywatność w wirtualnym świecie, a 56 proc. dba, ale nie za każdym razem, jednak się stara. Natomiast 6 proc. pytanych nie myśli o tych kwestiach, ponieważ nie wie, jak o nie zadbać, a 1 proc. badanych nie robi tego, bo nie ma to dla nich znaczenia.

Najczęściej zwraca się uwagę na pliki cookies oraz ustawienia w komputerze i na telefonie

Badani zostali zapytani również o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci. Jak się okazało, Polacy najczęściej zwracają uwagę na pliki cookies (60 proc.), dbają o ustawienia prywatności na komputerze i na telefonie (63 proc.) oraz używają aplikacji blokujących śledzenie ruchu w przeglądarce (26 proc.). Inne sposoby, jakie wskazali ankietowani, to: szyfrowana poczta elektroniczna (21 proc.), korzystanie z trybu incognito w przeglądarce (19 proc., co ciekawe w 2022 roku aż 40 proc. badanych deklarowało korzystanie z tej opcji), korzystanie z VPN (12 proc.), używanie komunikatorów szyfrujących przesyłanie danych (12 proc.) oraz szyfrowanie poufnych plików (11 proc.).

prywatność w sieci

Już 35 proc. Polaków znalazło się w sytuacji wirtualnego niebezpieczeństwa

Połowa ankietowanych nigdy nie miała do czynienia z zagrożeniem związanym z bezpieczeństwem w sieci. Natomiast 11 proc. Polaków doświadczyło takiego zagrożenia, a konkretnie phishingu (wyłudzenie danych poprzez podszywanie się pod inną osobę lub instytucję), kolejne 11 proc. doświadczyło wykorzystania przez malware (złośliwe oprogramowanie), a 13 proc. było ofiarą innej niebezpiecznej sytuacji. Jednocześnie 19 proc. nie znalazło się nigdy w takiej sytuacji, ale ktoś z ich bliskiej rodziny padł ofiarą cyberprzestępców.

bezpieczeństwo online

Metodologia:

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia (od 18. do 34. roku życia - 26 proc., od 35. do 54. roku życia - 35 proc. i powyżej 55. roku życia - 39 proc.). Kobiety stanowiły 52 proc. ankietowanych, a mężczyźni 48 proc. Badani to mieszkańcy miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców (40 proc.), od 5 do 20 tys. mieszkańców (11 proc.), od 20 do 100 tys. mieszkańców (20 proc.), od 100 do 500 tys. mieszkańców (17 proc.) i powyżej 500 tys. mieszkańców (12 proc.).


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *