Wniosek o 500 zł na dziecko da się złożyć przez 19 banków. Elektronicznie rzecz jasna!

16-03-2016, 08:21

Wczoraj podpisano stosowne porozumienia z bankami i jeśli wszystko pójdzie dobrze, wnioski będzie można składać od 1 kwietnia.

Dziennik Internautów pisał już o tym, że wnioski o "500 zł na dziecko" będzie można składać przez systemy transakcyjne banków. Opisywaliśmy jak będzie wyglądało składanie takiego wniosku przez PKO BP, ale ten bank miał być tylko pierwszą z instytucji finansowych uczestniczących w programie. 

Nowe banki w "Rodzinie 500 plus"

Do obsługi programu "500 Plus" przystąpi także 18 innych banków (oprócz wspomnianego PKO BP). Wczoraj poinformowały o tym rząd, ministerstwo cyfryzacji oraz same banki. W sumie odpowiednie porozumienia o współpracy zawarły następujące banki. 

  1. Alior Bank SA, 
  2. Bank BPH SA, 
  3. Bank Handlowy w Warszawie SA, 
  4. Bank Millennium SA, 
  5. Bank Pekao SA, 
  6. Bank Pocztowy SA, 
  7. Bank Polskiej Spółdzielczości SA, 
  8. Bank Zachodni WBK SA, 
  9. FM Bank PBP SA, 
  10. Smart Bank, 
  11. ING Bank Śląski SA, 
  12. mBank SA, 
  13. PKO BP SA.
  14. Raiffeisen Bank Polska SA, 
  15. SGB-Bank SA, 
  16. Bank Ochrony Środowiska SA, 
  17. Getin Noble Bank SA, 
  18. Deutsche Bank SA, 
  19. Credit Agricole Bank Polska SA.

Rodzina 500 Plus i Banki
Fot. Ministerstwo Cyfryzacji (lic. CC)

Rola banku w składaniu wniosku

Składanie wniosku za pośrednictwem tych banków będzie przebiegać podobnie jak w PKO BP. Czyli...

  1. dane z wypełnionego wniosku zostaną tylko tymczasowo zapisane w systemie teleinformatycznym banku.
  2. Bank może automatycznie uzupełnić niektóre pola we wniosku.
  3. Zadaniem banku będzie przesłanie danych do odpowiedniego organu. 
  4. Bank nie powinien gromadzić danych, nie będzie też weryfikował poprawności wniosku oraz załączników (które mogą mieć postać plików graficznych lub PDF). Bank może jedynie zapisać informację o fakcie i czasie złożenia wniosku. 
  5. Dalsza ścieżka obsługi wniosku będzie prowadzona przez samorząd.

Wnioski będzie można składać bezpłatnie od 1 kwietnia 2016 r. Będzie można je złożyć w urzędzie gminy, za pośrednictwem Poczty Polskiej, a przez internet także za pomocą portalu Emp@tia, PUE ZUS, ePUAP oraz przez systemy transakcyjne wspomnianych banków. 

E-administracja spotyka e-bankowość

Jak już wspominaliśmy, współpraca banków przy programie "Rodzina 500+" ma znaczenie wybiegające poza ten jeden program. Jak zauważała minister cyfryzacji Anna Streżyńska, dochodzi do integrowania systemów bankowych oraz publicznych. Publiczne e-usługi wciąż są stosunkowo niepopularne np. na Platformie Usług Elektronicznych ZUS zarejestrowano prawie 1,4 mln kont, a z usług ePUAP we wrześniu ub.r. korzystało 1 mln osób. Dla porównania, liczbę osób aktywnie korzystających z e-bankowości w Polsce już w roku 2011 szacowano na ok. 10 mln. 

Polska wciąż ma wiele do zrobienia w dziedzinie informatyzacji. Według Komisji Europejskiej jesteśmy na 22. miejscu jeśli chodzi o poziom cyfryzacji gospodarki i społeczeństwa. Polska jest obecnie zaliczona do grona państw pozostających w tyle.  Rozwijane od lat usługi cyfrowe ciągle mają wiele wad, a nawet gdyby działały idealnie to wciąż nasi obywatele nie są przyzwyczajeni do załatwiania spraw urzędowych przez internet. Może udostępnianie e-administracji przez e-bankowość to jest jakiś sposób na poprawę sytuacji? 


Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać








  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.