Bankowość elektroniczna: Polska w ogonie, ale nadrabia

, 16-12-2011, 11:05

W 2012 roku ponad 40 proc. Europejczyków będzie korzystać z bankowości elektronicznej - prognozują eksperci Deutsche Bank Research. W większości krajów UE w poprzednim roku zanotowano kilkuprocentowy wzrost popularności tego typu rozwiązań. Najszybciej e-banking rośnie we Francji, choć czołówkę ciągle okupują kraje Europy Północnej.

Klienci z krajów północnych wyprzedzają o kilka długości resztę Europy pod względem wykorzystania narzędzi internetowych do operacji bankowych. W Norwegii z takiego rozwiązania korzysta aż 83 proc. klientów banków, w Danii – 71 proc., a w Estonii – 65 proc. Zdaniem analityków Deutsche Bank Research jest to skutek połączenia zamożności tych społeczeństw z wrodzonym entuzjazmem wobec nowych technologii.

Bankowość elektroniczna w Unii Europejskiej

W ciągu ostatniego roku przewaga Norwegii, lidera raportu z 2010 roku, jeszcze bardziej wzrosła w porównaniu z wynikami innych krajów, choć wszystkie państwa na północy kontynentu zanotowały w tym czasie duży progres.

Odsetek klientów korzystających z bankowości elektronicznej

Ciekawie rysuje się sytuacja bankowości elektronicznej w największych państwach europejskich. W porównaniu z rokiem poprzednim o 11 proc. wzrósł odsetek Francuzów korzystających z bankowości online, a jedynie o 2 proc. zwiększyła się liczba takich użytkowników w Niemczech. Za to w Wielkiej Brytanii, jako jedynym kraju w Europie, współczynnik ten nie wzrósł wcale, utrzymując się drugi rok z rzędu na poziomie 45 proc. Według analityków Deutsche Bank Research już w 2012 r. średnia korzystania z bankowości elektronicznej dla całej Europy przekroczy 40 proc., zachowując trend wzrostowy.

Bankowość elektroniczna w Unii Europejskiej w 2012 r.

W dalszym ciągu daleko w tyle znajdują się kraje południa Europy oraz Europy Wschodniej (wyłączając trzech nadbałtyckich prymusów), choć również w tych regionach wszyscy zanotowali kilkuprocentowe wzrosty. W naszej części kontynentu najlepiej radzi sobie Słowacja, gdzie odsetek użytkowników bankowości elektronicznej wzrósł do 33 proc.

W Polsce liczba osób korzystających z bankowości online wzrosła w ciągu roku o 2 punkty procentowe do 25 proc., co ponownie plasuje nas na 20 miejscu w rankingu. Przewaga Hiszpanii, która zajmuje miejsce o jedno oczko wyżej, zmalała z 3 do 2 punktów procentowych. W raporcie wypadamy ciągle lepiej niż np. Czesi i Węgrzy czy nawet Portugalczycy i Włosi. Tabelę zamykają Grecja (6 proc.), Rumunia (3 proc.) oraz Bułgaria (2 proc.).

Odsetek klientów korzystających z bankowości elektronicznej

Analitycy Deutsche Bank Research wskazują, że jedną z przyczyn wzrostu popularności e-bankingu jest coraz większa sprzedaż smartfonów oraz niedrogie pakiety internetowe udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych, a także dostęp do nowych mobilnych aplikacji bankowych.

Klienci zadowoleni z bankowości w sieci

Użytkownicy bankowości elektronicznej są bardzo aktywną grupą klientów i chętnie szukają danych z sektora finansowego. Internet stał się głównym źródłem informacji na temat ofert banków. Wciąż jednak sprzedaż produktów bankowych stosunkowo często odbywa się bezpośrednio w oddziałach - czytamy w raporcie. Prawidłowość tę potwierdza badanie przeprowadzone niedawno w Polsce na zlecenie Deutsche Bank PBC przez Instytut Homo Homini.

Z jakiego kanału kontaktu z bankiem korzystamy najczęściej

Wykazało ono, że równie chętnie korzystamy z bankowości internetowej (taką odpowiedź deklarowało 55 proc. badanych klientów banków), jak odwiedzamy oddziały naszego banku (54 proc. wskazań).

Z danych Ernst&Young, na które powołują się analitycy Deutsche Bank Research, wynika dodatkowo, że aż 83 proc. internetowych klientów banków na całym świecie jest zadowolonych z obsługi za pośrednictwem tego kanału – jest to najlepiej oceniany sposób komunikacji z bankiem.

Popularność kanałów komunikacji z bankiem na świecie

Cały raport na temat bankowości elektronicznej dostępny jest w serwisie Deutsche Bank Research (plik PDF w jęz. angielskim, 5 stron).

Czytaj także: Usługi finansowe i bankowe okiem internautów


Źródło: Deutsche Bank Research
Newsletter
Darmowy Newsletter
Więcej takich wiadomości na Twój e-mail!

  

Warto przeczytać:

Komentuj na Facebooku
Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać








  
znajdź w serwisie

RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Serwisy specjalne:
Wydarzenia:
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2014 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.