Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

153,3 mld dolarów - tyle według Millward Brown warta jest marka Apple. Dzięki 84-procentowemu wzrostowi firma nie tylko prześcignęła wszystkich w swojej branży, ale także wieloletniego lidera, czyli Google'a.

Millward Brown po raz szósty opublikował BrandZ, czyli ranking najbardziej wartościowych marek o zasięgu globalnym. Tegoroczna edycja przyniosła zmianę na stanowisku lidera zestawienia, którym od kilku lat była firma Google. Dzięki 84-procentowemu wzrostowi wartości Apple uznana została za najbardziej wartościową markę. Jej wartość oszacowana została na 153,3 mld USD. Zajmująca drugie miejsce Google straciła 2 procenty i obecnie warta jest 111,5 mld USD.

W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze cztery inne firmy z szeroko pojętej branży IT i telekomunikacyjnej. Najniższe miejsce podium zajmuje IBM, którego marka warta jest 100,8 mld USD, o 17 proc. więcej niż rok temu. Na piątym miejscu z wartością 78,2 mld USD (+2 proc.) uplasował się Microsoft. Na miejscach siódmym i dziewiątym znajdują się dwaj operatorzy telekomunikacyjni - odpowiednio AT&T (69,9 mld USD, rok temu poza zestawieniem) oraz China Mobile (57,3 mld USD, +9 proc.).

Oprócz Apple'a, dużo powodów do zadowolenia ma także Mark Zuckerberg, którego Facebook pochwalić się może najszybszym wzrostem - 246 proc. w górę pozwoliło serwisowi znaleźć się po raz pierwszy w zestawieniu i to już na 35. miejscu (wartość - 19,1 mld USD). Wyżej znalazł się numer dwa pod względem wzrostu - chińska wyszukiwarka Baidu. Jej wartość wzrosła o 141 proc., do 22,6 mld USD.

Amazon, dzięki wzrostowi o 37 proc., do 37,6 mld USD, wyprzedził Wal-Marta i stał się najwyżej notowaną firmą handlu detalicznego. Co istotne, realizowanego za pośrednictwem internetu. Sklep Jeffa Bezosa zajął miejsce 14, gigant amerykańskich supermarketów o jedno oczko niżej. EBay zyskał 15 proc. i w globalnym zestawieniu zajął 82. lokatę (10,7 mld USD). Wśród firm z branży handlowej był jednak na miejscu szóstym.

Firmy z branży technologicznej, w zestawieniu było ich łącznie 20, zyskały w ciągu roku 18 proc. Walnie do tego przyczyniły się trzy wymienione już firmy - Facebook, Baidu oraz Apple. Największe straty zanotowała w tej branży Nokia - aż 28 proc. Jej wartość oszacowana została na 10,7 mld USD, co pozwoliło zająć dopiero 81. miejsce.

Jedną piątą straciła marka BlackBerry, należąca do Research In Motion. Jej wartość to obecnie 24,6 mld USD i 25. lokata. 11 proc. stracił koncern Hewlett-Packard - w tegorocznym zestawieniu wartość jego marki oszacowano na 35,4 mld USD, co pozwoliło zająć miejsce 18.

Wszystkie uwzględnione w zestawieniu marki warte są około 2,4 bln USD. W ciągu roku ich wartość wzrosła o 17 proc., w każdej z 13 dziedzin gospodarki zanotowano rezultaty lepsze niż dwanaście miesięcy temu. Millward Brown zauważa rosnące znaczenie krajów rozwijających się, w tym przede wszystkim BRIC. I tak w pierwszej setce znalazło się 12 marek chińskich, 3 brazylijskie oraz po jednej rosyjskiej i hinduskiej.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Millward Brown



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR