City break w długi weekend? Wybrnij z podróżniczych problemów

28-05-2018, 16:05

Przed nami kolejny długi weekend. Jest to idealny czas, aby wyjechać do jednego z europejskich miast. Kilka dni urlopu wystarczy, aby zobaczyć najważniejsze atrakcje turystyczne. Co może nas zaskoczyć, to nieprzewidziane utrudnienia ze strony linii lotniczej, hotelu lub firmy wynajmującej auta. Eksperci podpowiadają, jak sobie z nimi poradzić.

Utrudnienia na lotnisku

Po 2 godzinach oczekiwania na lot jesteś uprawniony do informacji i opieki w postaci posiłków i napojów. 3-godzinne opóźnienie lotu w miejscu lądowania bądź jego odwołanie może uprawniać cię do odszkodowania od 250 do 600 euro. W przypadku dłuższego oczekiwania na lot zastępczy (w nocy) jesteś uprawniony również do noclegu w hotelu, a także transportu z i na lotnisko. 5-godzinne opóźnienie bądź odwołanie lotu uprawnia do rezygnacji i zwrotu kosztów przelotu.

Utrudnienia po wylądowaniu (bagaż)

Wszelkie nieprawidłowości (uszkodzenie/opóźnienie bagażu) zgłoś na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych i zagubionych. Zachowaj raport PIR. Poza zgłoszeniem szkody na lotnisku, złóż pisemną reklamację do linii lotniczej. W przypadku uszkodzenia bagażu masz na to 7 dni od czasu zdarzenia, natomiast w sytuacji opóźnienia 21 dni od odebrania bagażu. W czasie oczekiwania na opóźniony bagaż masz prawo zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (np. odzież, bieliznę, artykuły higieniczne) - zachowaj rachunki i prześlij je linii lotniczej żądając pełnego zwrotu. Odszkodowanie za uszkodzenie lub opóźnienie bagażu może wynieść nawet około 6000 zł, poniesioną szkodę należy jednak udowodnić.

Utrudnienia w hotelu

Jeżeli standard pokoju hotelowego jest niezgodny z ofertą, zgłoś nieprawidłowości już na miejscu, prosząc o pisemne potwierdzenie. Zadbaj o dokumentację fotograficzną, pokazującą rozbieżność z zakupioną ofertą. Jeżeli wynajmujesz pokój/mieszkanie od osoby fizycznej korzystając z platformy tj. Airbnb, nie będą ci przysługiwały uprawnienia konsumenckie.

Utrudnienia podczas wynajmu aut

Wypożyczając samochód sprawdź, co znajduje się w cenie najmu oraz zweryfikuj informacje o wszystkich obowiązkowych opłatach. Pamiętaj, zakup ubezpieczenia jest dobrowolny, firma nie powinna zmuszać do zakupu opcji dodatkowych. Zrób zdjęcie samochodu oraz licznika przed jego odbiorem. Ewentualne uwagi i dane z licznika dopisz do umowy prosząc o podpis osoby wydającej i odbierającej auto. Podpisując protokół zdawczo-odbiorczy zachowaj kopię dla siebie.Przygotuj oświadczenie z informacją, że wypożyczalnia przy odbiorze nie stwierdziła żadnych wad oraz w jakim terminie nastąpi zwrot kaucji - przedsiębiorca nie musi się jednak wyrazić na to zgody.

Szybka pomoc na miejscu

Pobierz aplikację ECC-Net Travel App, przygotowaną przez sieć Europejskich Centrów Konsumenckich i korzystaj z porad prawnych offline będąc za granicą. Dzięki aplikacji w prosty i szybki sposób znajdziesz informacje nt. praw konsumenta w czasie podróży.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie


  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031