Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zwalniani internauci chcą... szkoleń

03-09-2009, 13:02

Zapewnienie zwalnianym osobom szkoleń zawodowych byłoby najlepszą – według internautów – formą pomocy ze strony pracodawców. Niestety w trakcie redukcji zatrudnienia firmy ograniczają się do wręczenia wypowiedzeń, rzadko obejmując zwalnianych pracowników programem ochronnym – wynika z ankiety przeprowadzonej przez ArchitekciKariery.pl i Pracuj.pl.

robot sprzątający

reklama


70% uczestników ankiety przeprowadzonej przez Pracuj.pl i wirtualne centrum doradztwa w karierze – serwis ArchitekciKariery.pl twierdzi, że w firmach, w których pracują, lub w firmach ich znajomych nie są prowadzone żadne działania mające na celu pomoc zwalnianym pracownikom. 60% osób z tej grupy przyznało, że w ogóle nie słyszało o pracodawcach prowadzących takie działania. 17% respondentów nie wie w ogóle, na czym tego typu pomoc mogłaby polegać.

Zdaniem ankietowanych w przypadku ograniczenia zatrudnienia najkorzystniejszym działaniem ze strony pracodawcy byłoby zapewnienie zwalnianym osobom szkoleń zawodowych. Tak twierdzi ponad 65% ankietowanych. Dla znacznej grupy istotne byłyby szkolenia językowe oraz pomoc w przygotowaniu dokumentów rekrutacyjnych (po 38%).

Blisko 45% oczekiwałoby od pracodawcy pomocy w wyszukaniu dostępnych ofert pracy. Taki sam procent liczyłby na spotkanie z trenerem – coachem kariery. To ciekawe, bo coaching kariery nadal jest dość wąską i na razie jeszcze rzadko spotykaną specjalizacją.

Wśród innych proponowanych działań znalazła się pomoc w znalezieniu nowej pracy, polecenie pracownika innym pracodawcom oraz zapewnienie pracownikowi odprawy pieniężnej i przygotowanie bardzo dobrych referencji. Tylko 2% zadeklarowało, że nie potrzebuje żadnej pomocy ze strony pracodawcy.

67% ankietowanych twierdzi, że pracodawcy udzielają pomocy zwalnianym pracownikom przede wszystkim w trosce o wizerunek firmy. Co trzeci pytany sądzi, że pracodawca dziękuje w ten sposób pracownikowi za dotychczasową pracę. Co piąta osoba jest przekonana, że pracodawca chce w ten sposób poprawić motywację pracowników, których ominęły zwolnienia. Interesujące jest to, że niektórzy (16,5%) postrzegają outplacement jako... nową modę.

Wśród innych powodów najczęściej wskazywano dwie zupełnie odmienne przyczyny: chęć pomocy i szacunek wobec zwalnianego pracownika oraz strach przed doniesieniami (np. do Państwowej Inspekcji Pracy lub Urzędu Skarbowego), roszczeniami pracowników i presją związków zawodowych. Niektórzy z ankietowanych wskazywali też na bardzo osobiste powody pracodawców, jak chęć uspokojenia własnego sumienia.

W ankiecie dostępnej w newsletterze wysłanym do zarejestrowanych użytkowników Pracuj.pl oraz na stronie www.pracuj.pl od 18 do 25 czerwca wzięło udział 1031 osób.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Pracuj.pl