Tematy wykorzystywane do promowania niechcianych wiadomości w trzecim kwartale 2014 r. to kolejny dowód na to, że aktualne wydarzenia stanowią doskonałą pożywkę dla atakujących.
reklama
Spamerzy zaczęli wysyłać niechciane wiadomości na temat iPhone’a 6 na długo przed tym, jak firma Apple zorganizowała oficjalną prezentację na początku września. Nowy smartfon był oferowany jako nagroda w różnych konkursach marketingowych i badaniach. Pojawiły się również oszukańcze wysyłki oferujące duże rabaty na zakup nowego modelu. Naturalnie żadna z tych ofert nie była prawdziwa – miały po prostu przyciągnąć użytkowników do oszukańczego programu lub serwisu internetowego, który spamerzy chcieli promować.
Zainteresowanie smartfonem od Apple’a wykorzystali także cyberprzestępcy przeprowadzający ataki phishingowe. Różne kampanie pojawiające się przez cały kwartał wykorzystywały markę Apple, a oszuści żerowali na każdej nowince dotyczącej tej firmy i jej produktów.
Eksperci z Kaspersky Lab odnotowali wiele przypadków, w których gwałtowny wzrost liczby wykrytych ataków phishingowych wykorzystujących firmę Apple można było połączyć z wprowadzeniem nowych produktów, takich jak nowe MacBooki (koniec lipca) oraz iPhone 6 (początek września). Ponadto oszuści aktywnie reagowali na wiadomości o atakach hakerskich, których ofiarą padli celebryci – historie, które rzekomo miały związek ze złamaniem zabezpieczeń chmury iCloud.
Kolejnym popularnym tematem wśród przestępców było Ice Bucket Challenge (IBC), popularna akcja, w której uczestnicy otrzymują wyzwanie - mają oblać się zimną wodą i przekazać datek na organizację, która działa na rzecz walki ze stwardnieniem zanikowym bocznym. W trzecim kwartale eksperci z Kaspersky Lab wykryli szkodliwe wysyłki spamowe zachęcające odbiorców do obejrzenia filmu innego uczestnika akcji. W rzeczywistości jednak załączniki takich wiadomości zawierały szkodliwy program Backdoor.Win32.Androm.euop, pozwalający przestępcom przejąć kontrolę nad zaatakowanym komputerem.
– Mimo niewielkiego spadku ilości spamu w ruchu e-mail nadal widoczne są pewne niepokojące trendy. Wykryliśmy wiele szkodliwych załączników, których celem były prywatne dane użytkowników, w tym informacje finansowe, a liczba wykrytych stron phishingowych stworzonych w celu wyłudzenia pieniędzy użytkowników, znacząco wzrosła. Spodziewamy się, że trendy te będą widoczne również w czwartym kwartale – powiedziała Tatiana Szczerbakowa, starszy analityk spamu, Kaspersky Lab.
Czytaj także: Świąteczny phishing - sposoby ataku i obrony
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|