Mniej klientów stacjonarnych i komórkowych, więcej korzystających z internetu i telewizji, niższe zadłużenie - obraz wyników finansowych Telekomunikacji Polskiej nie napawa optymizmem, choć widać pewne pozytywne tendencje.
Opublikowane wczoraj wyniki finansowe największego polskiego telekomu - Telekomunikacji Polskiej - potwierdzają trudną sytuację na rynku. Dziennik Internautów podał wczoraj, że branża telekomunikacyjna odnotowała spadek wartości przychodów o 1,1 procenta. Największy wpływ na taki stan rzeczy miały dalsze skurczenie się rynku telefonii stacjonarnej i pierwsze w historii obniżenie przychodów operatorów telefonii komórkowej.
Łączne przychody Grupy TP spadły o 8,8 procent do poziomu 16,56 mld złotych. Warto jednak podkreślić, że telefonia mobilna zanotowała spadek dwukrotnie większy (10,2 proc.) niż stacjonarna (5,2 proc.) - przychody w tych segmentach wyniosły odpowiednio 7,75 oraz 9,86 mld złotych. TP szacuje, że wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce skurczyła się w 2009 roku o 3,4 proc.
Decyzje regulacyjne miały spory wpływ na wyniki Grupy - w wyniku obniżki stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych przychody były niższe o 5,4 proc. PTK Centertel udało się jednak zwiększyć liczbę klientów abonamentowych (o 7,4 proc.) oraz ruch w sieci (o 20,7 proc.), co ograniczyło negatywne skutki decyzji Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Trzeba jednak zauważyć, że całkowita liczba klientów uległa obniżeniu (o 3,3 proc.), czego przyczyną mogą być dezaktywacje użytkowników prepaid.
O 10,2 proc., do 388 tysięcy, wzrosła liczba klientów mobilnego internetu, potwierdzając tym samym atrakcyjność samej usługi. Odnotowane przez firmę wzrosty w liczbie perspektywicznych klientów (abonamentowych oraz z dostępem do sieci) nie uchroniły jej jednak przed spadkiem przychodów.
Telefonia stacjonarna także przeżywa trudne chwile - liczba łączy w tym segmencie spadła o 6,9 proc. (do 8,29 mln) przy jednoczesnym wzroście liczby łączy szerokopasmowych o 8,4 proc. Przeszło trzykrotnie (do 372 tysięcy) wzrosła także liczba klientów usług telewizyjnych. Całość przychodów nie przekroczyła 10 miliardów złotych, z tego dostęp do internetu przyniósł 1,58 mld złotych (wzrost o 9,1 proc.).
Firma osiągnęła w 2009 roku zysk w wysokości 1,28 mld złotych. Był niższy niż rok wcześniej, jednak dzięki programowi oszczędności, który przyniósł 380 milionów złotych, możliwe było ograniczenie spadku. Wolne przepływy pieniężne netto wzrosły do poziomu 3,23 mld złotych, co pozwoliło spółce ograniczyć zadłużenie o ponad 1 mld złotych (na koniec 2009 roku wyniosło ono 4,38 mld złotych).
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|