Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania (WSIiZ) w Rzeszowie wprowadza od nowego roku akademickiego innowacyjny Interaktywny System Studiowania. Studenci będą aktywnie uczestniczyć w zajęciach na żywo, siedząc przed swoimi komputerami w dowolnym miejscu na świecie.

Kilka dni temu WSIiZ przeprowadziła symulację nowoczesnych zajęć prowadzonych na odległość w systemie Wirtualna Klasa.

Jak działa Interaktywny System Studiowania?

- System pozwala na prowadzenie wirtualnych spotkań - wykładów, laboratoriów i telekonferencji. Pozwala na 3 obszary interakcji miedzy uczestnikami wirtualnego spotkania: prezentację, komunikację i współpracę - wyjaśnia Lucjan Hajder, dyrektor ds. Informatyzacji w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Prowadzący razem ze studentami może realizować przedmiot w wielu konfiguracjach, np. w formie wykładu. Jest widziany i słyszany przez studentów. On także widzi i słyszy swoich słuchaczy. Może także wyświetlać studentom prezentację i komentować przedstawiane treści oraz udostępniać swój pulpit wszystkim osobom, a także zdalnie pomagać tym, którzy będą mieli problemy z rozwiązywaniem poszczególnych zadań.

Podczas prezentacji prowadzący zajęcia może dokonywać notatek, które automatycznie widzą studenci i pomagają zrozumieć omawiany temat. Prowadzący może też dokonywać dodatkowych zapisów (np. rysunki) na wirtualnej tablicy.

Uczestnicy wykładu mogą widzieć obraz dostarczany przez kamerę prowadzącego, a prowadzący może widzieć uczestników. Wykładowca może też słyszeć pytania zadawane przez studentów, jeśli zgłoszą chęć zabrania głosu. Uczestnicy mogą też zadawać pytania w formie tekstowej, poprzez okienko czatu. Wszyscy widzą zadawane pytania i mogą brać udział w dyskusji. Nie zakłóca to przebiegu wykładu. Prowadzący może odpisać na zadane pytania podczas prezentowania treści wykładu.

Jeżeli wykładowca chce uzyskać od studentów odpowiedź na pytania zamknięte, może skorzystać z opcji „szybkich pytań i odpowiedzi" (studenci klikają na ikonki z odpowiedziami „tak" lub „nie"). Prowadzący może też przygotować ankiety, które udostępni uczestnikom spotkania. Dzięki temu uzyska odpowiedzi dotyczące danego problemu od wszystkich uczestników jednocześnie.

Ostatni bardzo szeroki poziom komunikacji miedzy uczestnikami to współpraca. Polega ona na udostępnianiu aplikacji lub całego pulpitu uczestnikom wykładu. Jeśli prowadzący chce zaprezentować jakieś zagadnienie praktyczne, np. wykład realizowany w dowolnym programie, może udostępnić widok programu studentom, którzy będą mogli obserwować, jak realizowane jest dane zagadnienie w praktyce (np. wykładowca może udostępnić widok przeglądarki internetowej, którą uczestnicy widzą na swoich ekranach).

Prowadzący może też udostępnić wybranemu studentowi kontrolę nad swoją aplikacją. Jeżeli któryś ze studentów ma inny sposób realizacji danego zagadnienia, może go zaprezentować wszystkim uczestnikom wykładu. Prowadzący może w każdym momencie przejąć z powrotem od studenta kontrolę nad aplikacją i wrócić do prezentowania wykładu.

Interaktywny System Studiowania to coś więcej niż e-learning

Uczelnia podkreśla, że jej system znacząco różni się od tzw. e-learningu, w którym studenci mają dostęp do kursów na platformie e-learning i sami przyswajają materiał zawarty w kursie. ISS zapewnia bezpośredni kontakt studentów z wykładowcą, czego nie daje e-learning.

- W Interaktywnym Systemie Studiowania zajęcia i konsultacje prowadzone będą z wykorzystaniem dużo bardziej rozbudowanej, nowoczesnej platformy internetowej o znacznie szerszym zakresie możliwości. Umożliwia ona prowadzenie zajęć z dowolnego miejsca na ziemi dla użytkowników rozlokowanych w innych dowolnie wybranych miejscach - mówi Lucjan Hajder, dyrektor ds. informatyki WSIiZ.

Oczywiście oprócz wykładów i konsultacji na żywo student będzie mógł kontaktować się z wykładowcami za pomocą czatu, e-maili oraz forum dyskusyjnego.

Dodatkowo w ISS zostanie też przygotowany interaktywny kurs, zawierający wszystkie wymagane treści kształcenia i dodatkowe materiały dla osób zainteresowanych danym tematem, który będzie dostępny dla studentów na platformie e-learning. Kursy będą zawierać ćwiczenia i materiały multimedialne.

W ramach każdego z kursów przygotowane zostaną testy i zadania sprawdzające, tak aby każdy student mógł na bieżąco kontrolować stan swojej wiedzy z przedmiotu. Co ważne, platforma będzie rejestrowała aktywność studentów oraz wyniki testów. Dzięki temu prowadzący będą mogli śledzić postępy w nauce poszczególnych studentów i gdy zajdzie taka potrzeba, udzielić wyjaśnień i pomocy.

Wirtualne studia mogą spodobać się studentom

- Działanie systemu przerosło moje oczekiwania. Jestem pod wrażeniem nowoczesnej metody nauczania. To zdumiewające, że można prowadzić na odległość zajęcia, które niczym się nie różnią od klasycznego nauczania, co więcej, są ciekawsze i dają więcej możliwości - mówiła tuż po konferencji Katarzyna Nowakowska z magazynu „Cogito".

Zdaniem Agaty Kulczyckiej, dziennikarki z Gazety Wyborczej, Interaktywny System Studiowania to coś nowego, co zmieni polskie uczelnie, które z pewnością pójdą w tym kierunku. System z pewnością świetnie przemówi do studentów, bardziej niż tradycyjne metody kształcenia. Na pewno będzie dla nich bardziej zrozumiały i interesujący, bo wykorzystuje środki, którymi młode pokolenie posługuje się na co dzień. I to moim zdaniem jest ogromna zaleta tego systemu - mówi Agata Kulczycka.

Dr Wergiliusz Gołąbek, prorektor ds. nauczania WSIiZ, podkreśla, że nowy system to dla studentów także oszczędność czasu, zredukowana liczba zjazdów i znaczące zmniejszenie kosztów związanych ze studiami poza domem (koszty dojazdów, wyżywienia i zakwaterowania, a także materiałów ksero i podręczników), a także niższe, atrakcyjne czesne. Jedną ze znaczących korzyści Interaktywnego Systemu Studiowania, która pokazuje jego przewagę nad tradycyjną formą zajęć, jest zmniejszenie liczby zjazdów z 20 do 8-10 rocznie - wylicza dr Wergiliusz Gołąbek. Co ważne, liczba godzin przeznaczona na ćwiczenia i laboratoria nie będzie mniejsza niż w systemie tradycyjnym, a zajęcia te realizowane będą podczas zjazdów.

- Zmienia się więc nie ilość, a forma prowadzenia zajęć. Zajęcia prowadzone w ISS mogą być zapisywane i wielokrotnie odtwarzane przez studentów. To kolejna istotna możliwość innowacyjnego systemu, jakiej nie dają tradycyjne zajęcia - podkreśla dr Gołąbek.

Kiedy WSIiZ wprowadzi wirtualny system nauczania?

Początkowo Interaktywny System Studiowania zostanie wprowadzony od nowego roku akademickiego na studiach I i II stopnia, na kierunkach: administracja, ekonomia oraz informatyka. Obok nowatorskiej formuły studiów nadal będzie można wybrać klasyczne studia niestacjonarne. Studenci, którzy wybiorą Interaktywny System Studiowania, po zaliczeniu semestru mogą przenieść się na tradycyjne studia niestacjonarne. W przyszłości Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie zamierza realizować nową formułę na wszystkich kierunkach studiów niestacjonarnych.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik




fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. Sophos