Vectra naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, stosując w regulaminie świadczenia usług niedozwolone klauzule - uznała Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes UOKiK. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad miliona złotych.
Dwa lata temu UOKiK przeprowadził badanie wzorców umów stosowanych przez dziewięciu operatorów telekomunikacyjnych. Jednym z nich była Vectra świadcząca usługi telewizji kablowej oraz dostępu do internetu i telefonu stacjonarnego. Badanie wykazało, że spółka stosuje niedozwolone postanowienia umowne.
Prezes UOKiK zakwestionowała m.in. nakładanie na abonentów dodatkowej opłaty za ponowne uruchomienie usługi wyłączonej z powodu nieopłacenia rachunków. Warto podkreślić, że zablokowanie dostępu do internetu, telewizji czy telefonu i towarzyszący temu obowiązek uregulowania zaległych należności razem z odsetkami nie budzą wątpliwości Urzędu. Niezgodne z prawem jest natomiast karanie klientów dodatkową ustaloną arbitralnie opłatą, w tym przypadku w wysokości 39 zł - poinformowała rzeczniczka urzędu Małgorzata Cieloch.
Zakwestionowano także czasowe ograniczenie odpowiedzialności operatora w przypadku wystąpienia przerw w świadczeniu usług. Regulamin przewidywał, że klient ma prawo do odszkodowania i obniżenia kosztów opłaty abonamentowej jedynie wówczas, gdy przerwa trwała dłużej niż 24 godziny. Ponadto spółka zastrzegła, że łączny czas przerw nie mógł być krótszy niż 36 godzin w miesiącu.
Ponadto klienci, którzy chcieli odzyskać pieniądze pobrane w czasie braku dostępu do usługi, mogli domagać się rekompensaty, ale liczonej dopiero od dnia zgłoszenia, a nie od momentu wystąpienia faktycznej przerwy. W ten sposób spółka ograniczyła swoją odpowiedzialność względem odbiorców, wyłączając ją w okresie od rozpoczęcia przerwy do czasu zgłoszenia reklamacji.
Stosowane przez Vectrę warunki w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych były tożsame z już wcześniej uznanymi za niedozwolone i wpisanymi do rejestru klauzul, dlatego na spółkę została nałożona kara pieniężna w wysokości 1 030 062 zł - czytamy w wydanym dziś komunikacie.
Prezes Urzędu wzięła pod uwagę fakt, że w trakcie postępowania spółka zaniechała stosowania wymienionych wyżej praktyk, wprowadzając w styczniu br. zmieniony regulamin i cennik usług telekomunikacyjnych. Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto zauważyć, że nie jest to pierwsza decyzja Prezes UOKiK wobec przedsiębiorców działających w branży telekomunikacyjnej. Obecnie Urząd prowadzi 10 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowego interesu konsumentów przez operatorów świadczących usługi dostępu do internetu, telewizji i telefonu oraz 8 postępowań wyjaśniających. Tylko w tym roku UOKiK wydał 11 decyzji w tym zakresie.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*