Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UKE: Certyfikaty dla uczciwych usług Premium Rate

08-07-2011, 10:54

Walka z SMS-owymi naciągaczami ciągle interesuje Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). Prezes urzędu wprowadził nowy certyfikat Premium Rate Fair Play, który będzie promował usługodawców uczciwie informujących o cenach usług płatnych m.in. SMS-em.

Naciąganie na SMS-y o podwyższonej opłacie było tematem wielokrotnie podejmowanym w Dzienniku Internautów. Najczęściej chodziło o strony internetowe, które oferowały marne usługi, jednocześnie wprowadzając w błąd co do ceny opłaty wnoszonej SMS-em. Osobnym problemem były różnego rodzaju loterie, również wprowadzające w błąd co do warunków uczestnictwa i opłat.

Wydawało się, że problem uda się rozwiązać dzięki Kodeksowi Jakości Usług Dodanych, który miał nakładać dodatkowe obowiązki na podmioty wykorzystujące numerację Premium Rate. Niestety ta propozycja została odrzucona przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji, a to z obawy o przepisy dotyczące uczciwej konkurencji.

Po odrzuceniu Kodeksu UKE postanowił, że wypracowane w Kodeksie normy znajdą w całości swoje odzwierciedlenie w regułach nowego Certyfikatu Prezesa UKE.

>>> Czytaj: 85 tys. kary dla organizatorów SMS-owej loterii

Na początku tygodnia UKE poinformował o wprowadzeniu certyfikatu Prezesa UKE Premium Rate Fair Play. Posiadanie przez usługodawcę tego certyfikatu świadczyć będzie o wprowadzeniu przez niego standardów postępowania mających na celu jasne, przejrzyste i uczciwe świadczenie usług Premium Rate. Lista firm posiadających certyfikat będzie publicznie dostępna. Program jest kierowany do operatorów, dostawców usług oraz agregatorów, tj. firm zarządzających numeracją Premium Rate.

Mówiąc najogólniej, posiadanie Certyfikat zobowiązuje do:

  1. właściwego reklamowania usług Premium Rate,
  2. podawania jasnej i przejrzystej informacji o wysokości opłat za usługi Premium Rate,
  3. stosowania prostych zasad aktywacji oraz rezygnacji z usług,
  4. stosowania przejrzystych warunków trybu reklamacyjnego,
  5. eliminowania nieuczciwych praktyk,
  6. wprowadzenia możliwości blokowania połączeń na numery Premium Rate,
  7. nieoferowania innych usług na podstawie domniemanej zgody.

Szczegóły można znaleźć w dokumencie na stronie UKE (strona 68 i dalsze). Przykładowo od posiadacza certyfikatu wymaga się podawania informacji o cenie usługi w postaci cyfrowej, czcionką o kolorze i rozmiarze takim samym, jak użyta do wizualizacji numeru. Ponadto cena powinna być umieszczona obok numeru Premium Rate, tło nie powinno utrudniać zapoznania się z nią, a czas prezentacji ceny nie powinien być krótszy niż prezentacja numeru. Ten zestaw wymagań stanowi odbicie praktyk stosowanych przez niejednego usługodawcę w celu wprowadzenia konsumenta w błąd.

Byłoby dobrze, gdyby podobne kwestie regulowały przepisy prawa, a nie zasady przyznawania certyfikatu. UKE zapowiedział jednak, że zwróci się do Ministra Infrastruktury o przyspieszenie wprowadzenia odpowiednich przepisów w nowelizowanej ustawie Prawo telekomunikacyjne.

>>> Czytaj: UE: Konsumenci wybiorą dostawcę usług w roamingu


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR