Podszywanie się pod banki przez telefon to jedno z coraz częściej pojawiających się oszustw w naszym kraju. Przestępcy, wykorzystując zaawansowane techniki manipulacji, próbują w ten sposób wydobyć nasze wrażliwe dane finansowe.
reklama
Na początek warto zapamiętać jedną rzecz:
Oczywiście przestępcy, podszywając się pod bank, mogą wykorzystywać Twoje personalia, aby zdawać się bardziej wiarygodnymi. Jednakże, gdy otrzymasz niepokojący telefon dotyczący np. nieautoryzowanego kredytu na Twoje nazwisko, od razu kończ rozmowę.
Następnie skontaktuj się z infolinią odpowiedniej instytucji finansowej, używając numeru z jej oficjalnej strony internetowej - a nie numeru podanego przez oszusta (!) - i powiadom o próbie wyłudzenia.
W ostatnim czasie nasi Klienci ponownie zgłaszają nam oszustwa związane z jednym z polskich banków. Podczas połączenia dostają oni informację o tym, że złożyli wniosek kredytowy i niezbędne jest podanie dodatkowych danych. Nie wiesz nic o żadnym kredycie? Nie masz konta w tej instytucji? Nic nie szkodzi! Oszuści wymagają podania, do jakiego banku należysz. Po zakończeniu połączenia zadzwoni “konsultant” z Twojej placówki i poprosi o podanie danych identyfikacyjnych, a także obieca zgłoszenie sprawy na policję. — informuje Elwira Charmuszko, młodszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa CyberRescue.
Podejrzliwe podchodź także do numeru, który wyświetla się na Twoim telefonie. Może się zdarzyć, że oszuści dzwonią z oficjalnego numeru danego banku. W rzeczywistości numer jest zupełnie inny, ale wyświetla się na naszym urządzeniu np. jako infolinia znanej placówki. Jest to metoda zwana spoofingiem.
to oszustwo, w którym przestępcy podszywają się pod numer telefonu innej osoby, firmy lub instytucji. Wykorzystując tę metodę, oszuści mogą podawać się za pracownika banku, policjanta, czy jakiejkolwiek innej instytucji lub firmy. Cyberprzestępcy wykorzystują luki w sieciach telefonii komórkowych i dzwoniąc do swoich ofiar, są w stanie wyświetlić na ich urządzeniach dowolny numer telefonu.
Niestety na tę chwilę nie istnieje w Polsce technologia, która pozwala na wykrycie podszywającego się oszusta - informują eksperci CyberRescue. Warto jednak pamiętać, że w tym ataku poszkodowane są dwie strony – odbiorca połączenia i podmiot, którego numer zostaje wykorzystany. Żadna z nich nie ma możliwości zabezpieczenia się przed tym zagrożeniem.
Spoofing telefoniczny nie ma nic wspólnego ze zhakowaniem urządzenia odbiorcy połączenia ani numeru telefonu, pod który oszust się podszywa.
Przestępcy mogą pozyskać Twoje dane z różnych źródeł, zanim wykorzystają je do oszukańczych działań. Oto kilka przykładów:
Wycieki danych: Twoje informacje mogą zostać uzyskane przez przestępców w wyniku naruszeń bezpieczeństwa w firmach i instytucjach, gdzie masz konta. Takie wycieki często trafiają na czarne rynki w internecie.
Media społecznościowe: Nieostrożne dzielenie się informacjami na platformach społecznościowych może ułatwić przestępcom zbieranie danych na temat Twojego imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania czy nawet preferencji.
Phishing: Przestępcy mogą wysyłać fałszywe e-maile lub wiadomości, które wyglądają jak od znanych firm lub instytucji, zachęcając Cię do kliknięcia w linki i wprowadzenia poufnych danych na złośliwych stronach.
Publicznie dostępne bazy danych: Twoje informacje mogą być również zgromadzone z publicznych rejestrów lub baz danych, które zawierają np. dane rejestracyjne firm, informacje teleadresowe.
Inżynieria społeczna: Przestępcy często wykorzystują techniki manipulacji, by zdobyć Twoje dane bezpośrednio od Ciebie lub osób z Twojego otoczenia, np. podając się za pracownika banku lub instytucji publicznej.
Oprogramowanie szpiegujące: Złośliwe oprogramowanie zainstalowane na Twoim urządzeniu bez Twojej wiedzy może śledzić i przekazywać Twoje dane przestępcom.
Obrona przed spoofingiem telefonicznym, czyli praktyką fałszowania numeru telefonu przez oszustów, wymaga podjęcia kilku kluczowych kroków:
Nie ufaj ślepo numerom wyświetlanym na telefonie, nawet jeśli wydają się pochodzić z zaufanych źródeł, jak banki czy urzędy.
Nigdy nie podawaj przez telefon swoich poufnych danych, takich jak hasła, loginy, nazwisko panieńskie matki, PESEL, jeśli to Ty nie zainicjowałeś połączenia.
Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie, twierdząc, że dzwoni z banku lub innej instytucji, zakończ połączenie, a następnie samodzielnie zadzwoń na oficjalny numer instytucji, który możesz znaleźć na jej stronie internetowej lub w dokumentacji, którą wcześniej otrzymałeś.
Instalacja aplikacji do identyfikacji i blokowania połączeń spamowych na Twoim telefonie może pomóc w filtracji niechcianych połączeń.
Czytaj artykuły, słuchaj i oglądaj informacje na temat technik i metod stosowanych przez oszustów, aby być na bieżąco z nowymi sposobami spoofingu i innymi oszustwami.
Jeśli otrzymasz podejrzane połączenie, zgłoś je odpowiednim organom, takim jak Urząd Komunikacji Elektronicznej, CERT Polska, operator telekomunikacyjny.
Bądź ostrożny, gdzie i komu podajesz swój numer telefonu. Im mniej osób i instytucji ma do niego dostęp, tym mniejsze ryzyko spoofingu.
Upewnij się, że Twoje ustawienia prywatności na platformach społecznościowych są odpowiednio skonfigurowane, aby chronić Twoje dane osobowe, w tym numer telefonu.
Pamiętaj, że kluczowa jest czujność i zdrowy rozsądek w komunikacji telefonicznej.
Foto: DALL-E
Treść w oparciu o materiał prasowy oraz informacje własne
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|