Tablet za 99 dolarów - tego ludzie naprawdę chcą

08-12-2011, 10:51

HP sprzeda jeszcze jedną partię tabletów Touchpad za 99 USD - ta wiadomość szybko obiega sieć, podczas gdy innych zaczyna interesować tani chiński tablet Novo7, również za 99 dolarów. Wygląda na to, że tablety na dobre wprowadzają nowe technologie w epokę tzw. makdonaldyzacji.

W serwisach informacyjnych zaczyna szybko przybywać artykułów na temat sprzedaży kolejnej partii tabletów HP Touchpad. Urządzenia te nie odniosły sukcesu na rynku, zatem firma HP zdecydowała się na przerwanie produkcji i wyprzedanie ich poniżej kosztów, za 99 dolarów. Szybko stało się jasne, że wadą TouchPada nie była funkcjonalność, ale cena. Tablety za 99 dolarów szybko znalazły nabywców.

Kilkanaście godzin temu serwis TechCrunch poinformował, że następna partia TouchPadów w obniżonej cenie pojawi się w sklepie HP na eBay od 11 grudnia. Za 99 dolarów będzie można kupić wersję 16 GB, a tablet z 32 GB pamięci będzie kosztował 149 USD. Urządzenia najpierw pojawią się na eBay, a dopiero po pewnym czasie zostanie to ogłoszone, dzięki temu pracownicy HP mają mieć możliwość kupienia TouchPadów jako pierwsi. TechCrunch mógł nieco zepsuć ten plan (zob. TechCrunch, HP Is Reviving The $99 TouchPad Firesale! Refurb Models To Hit HP’s Ebay Store On 12/11).

Czytaj: Kindle Fire już z Androidem 4.0 (wideo)

Można się spodziewać, że TouchPady znów świetnie się sprzedadzą. Niby są to urządzenia schodzące z rynku, bez przyszłości, dla których trudniej będzie znaleźć atrakcyjne aplikacje. Mimo to informacje o sprzedaży kolejnej partii pojawiły się w kilkunastu ważnych serwisach informacyjnych, są chętnie komentowane i najwyraźniej wzbudzają zainteresowanie.

Tymczasem PC World podaje, że na rynku amerykańskim może się pojawić Novo7 - chiński tablet z Androidem i 7-calowym, multidotykowym ekranem. Ma on wiele cech, których od tabletów się oczekuje - procesor 1 GHz, dwie kamery, port HDMI. Urządzenie jest certyfikowane przez Google'a i oczekuje się, że może namieszać na rynku dzięki korzystnej proporcji między osiągami a ceną (zob. PC World, $99 Ice Cream Sandwich Tablet to Debut in US).

Obecnie za najbardziej poważnego rywala dla iPada uważa się Kindle'a Fire od Amazonu. To również efekt stosunkowo niskiej ceny.

Wielu dziennikarzy piszących o nowych technologiach już zauważyło, że w przypadku tabletów i smartfonów nie ma sensu porównywanie specyfikacji technicznej. Te urządzenia oceniane są raczej jak dzieła sztuki lub meble. Mogą się podobać albo nie. Weryfikując ten pogląd, należy stwierdzić, że istnieje jedna wartość, wyrażana liczbami, która ma olbrzymi wpływ na sukces urządzenia. Chodzi właśnie o cenę. 

Cena może mieć znaczenie z dwóch powodów:

  1. tablety wciąż są urządzeniami mniej popularnymi niż komputery PC i laptopy, a ludzie nie chcą z nimi eksperymentować, kupując od razu drogie urządzenie;
  2. nowe technologie ulegają zjawisku tzw. makdonaldyzacji, ze szczególnym uwzględnieniem jej wyznacznika, jakim jest kalkulacyjność. Dla użytkowników nie jest już istotna tylko jakość technologii, ale także jej cena, dostępność, przewidywalność.

Oczywiście cena osobistych urządzeń inteligentnych zawsze miała znaczenie, ale teraz zaczyna ona walczyć z jakością czy osiągami technicznymi. Te zmiany mogą wynikać z tego, że grono odbiorców nowych technologii jest inne niż na początku epoki komputera osobistego.

W ten trend ciekawie wpisuje się OLPC ze swoim planem stworzenia tabletu za 75 dolarów.

Czytaj: Zrzucą edukacyjne tablety z powietrza? Ot tak?


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031