Na stronie ZUS możesz już mieć swój zaufany profil. Przyda się on przede wszystkim do śledzenia swoich spraw, ale z czasem zakres e-usług będzie się poszerzał. Jakby nie patrzeć, jest to pierwszy krok na drodze do usprawnienia instytucji, która wielu osobom kojarzy się z kolejkami i straconym czasem. W aktualizacji tekstu podajemy informację o statystykach i dalszych planach ZUS.
Przed weekendem (15 czerwca) w Łodzi miało miejsce symboliczne wydarzenie. Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz w obecności Prezesa ZUS Zbigniewa Derdziuka dokonał symbolicznego pierwszego zalogowania do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
Od tego pamiętnego piątku każdy może sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS, śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS oraz rezerwować wizyty w placówce ZUS. Aby skorzystać z usług elektronicznych, należy założyć sobie profil. Można to zrobić na stronie PUE.zus.pl, która wygląda tak:
Widzimy wirtualnego doradcę oraz przyciski "Zaloguj" i "Zarejestruj profil". Jeśli wybierzemy to drugie, wyświetli nam się regulamin. Następnie możemy wybrać jeden z trzech sposobów rejestracji profilu:
Nie musisz mieć zatem podpisu elektronicznego ani konta na ePUAP. Można skorzystać z trzeciej opcji, ale konieczne będzie wybranie się do urzędu. W trakcie rejestracji trzeba podać m.in. nazwisko, PESEL oraz informacje o dokumencie tożsamości. NIP muszą podawać płatnicy składek. Można podać dane kontaktowe oraz ustalić hasło do COT, czyli Centrum Obsługi Telefonicznej.
Profil PUE został podzielony na panele dla ubezpieczonych (mogą sprawdzić stan konta ubezpieczonego), świadczeniobiorców (mogą sprawdzić informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach emeryturach, rentach i zasiłkach) oraz płatników składek (mogą sprawdzić należne składki i wpłaty oraz informacje o zgłoszonych do ubezpieczeń).
Za pomocą dedykowanego małym i średnim przedsiębiorcom modułu e-płatnik można zgłaszać osoby do ubezpieczeń, rozliczyć składki za siebie i za pracowników, unikając przy tym błędów, gdyż e-płatnik będzie automatycznie zasilany danymi o płatniku składek, zgromadzonymi w ZUS.
Wspomniane Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) to kolejny element PUE. Centrum, dostępne pod numerem 801 400 987 oraz 22 560 16 00, pozwala na zasięgnięcie informacji oraz zarezerwowanie wizyty w placówce. Jest jeszcze jedna nowinka - System Kierowania Ruchem. Na salach obsługi klientów umieszczone zostały biletomaty, z których pobiera się bilet kierujący do właściwego stanowiska, dodatkowo na ścianach zamieszczone są ekrany multimedialne wskazujące i przyzywające klienta do określonego stanowiska.
W roku 2009 ZUS obiecał wprowadzenie e-obsługi do 2012 roku, więc to się chyba udaje. Realizacja całego projektu PUE powinna zakończyć się w grudniu 2012 r. Unia Europejska pokryje 85% kosztów wynoszących ponad 100 mln zł. W ramach projektu mają być udostępnione także "zusomaty" umożliwiające złożenie wniosku. Będą w nich dostępne wszystkie formularze oraz cała baza wiedzy i aktów prawnych z zakresu działania Zakładu. Za pośrednictwem zusomatów będzie można przesyłać dokumentację drogą elektroniczną, ale również składać ją w postaci papierowej, uzyskując potwierdzenia ich złożenia. Te urządzenia znajdą się w miejscach ogólnodostępnych i mają być czynne całą dobę.
Rzecznik prasowy ZUS Jacek Dziekan powiedział Dziennikowi Internautów, że do godziny 13:00 założono 10909 profili, z czego 7008 jest zaufanych (przez ePUAP potwierdzono 5015 profili).
Następne etapy rozwoju systemu mają obejmować:
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|