Social media zmieniły sposób pozyskiwania danych o pracodawcach. Coraz częściej internauci informacje o warunkach pracy w danej firmie czerpią z serwisów społecznościowych. Jest to duże wyzwanie dla pracodawców w obszarze budowania wizerunku firmy w sieci. Wymaga wprowadzenia zmian w komunikacji z pracownikami i potencjalnymi kandydatami, opartych na interakcji, a nie na wyłącznie biernym publikowaniu informacji na stronach kariery.
Pokolenie, które obecnie wkracza na rynek pracy, to niewątpliwie pokolenie internetu i serwisów społecznościowych. Według badania Megapanel z marca 2011 roku, z social media korzystają niemal wszyscy internauci (aż 99,3%). Spędzają w nich średnio około 1,5 godziny dziennie, często pozostając zalogowanym praktycznie przez cały czas swojej aktywności w sieci.
Internet i serwisy społecznościowe wykorzystujemy nie tylko do komunikacji z naszymi prywatnymi znajomymi, ale także do budowania i rozwijania kontaktów zawodowych. Pracodawcy powinni uzmysłowić sobie, iż nie jest to chwilowy trend, ale nieunikniona zmiana sposobu komunikacji oraz pozyskiwania i przetwarzania informacji, w tym również danych o pracy i pracodawcach.
Wyniki badania "Kandydaci 2.0", przeprowadzonego przez Employer Branding Institute, wskazują, że aż 96% studentów i absolwentów w wieku średnio 23 lat informacje o pracodawcach sprawdza w internecie. Według raportu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych 85% użytkowników serwisu GoldenLine wykorzystuje go do pozyskiwania informacji o potencjalnym pracodawcy, 32% internautów równolegle szuka takich danych na Facebooku, a 23% w LinkedIn.
Pracodawcy, aby przyciągać najlepsze talenty na rynku, powinni aktywnie budować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy w sieci oraz wpleść do swojej komunikacji nowy kanał, jakim są serwisy społecznościowe. Social media stają się coraz bardziej opiniotwórcze, ważne więc, aby kandydaci mogli zetknąć się w nich z marką pracodawcy i uzyskać w nich rzetelne informacje o firmie. A te, zdaniem kandydatów, pochodzą od pracowników. Respondenci badania "Kandydaci 2.0" za najbardziej wiarygodne źródła pozyskiwania opinii o obecnym pracodawcy uznali obecnych i byłych pracowników oraz znajomych. Co ciekawe, wśród najmniej rzetelnych wymieniono strony kariery, oferty pracy czy fora internetowe. 78% z nich odrzuciłoby ofertę pracodawcy, który ma złą opinię wśród znajomych.
Mimo to duża ilość pracodawców boi się lub ignoruje budowanie wizerunku w serwisach społecznościowych. Natomiast firmy muszą zdawać sobie sprawę z faktu, iż internauci zawsze będą wypowiadali się o nich online. Nie prowadząc działań employer brandingowych, pozbawiają się kontroli nad tym, co dzieje się z ich wizerunkiem jako pracodawcy. Finalnie doprowadzają do rozprzestrzeniania się opinii w wielu miejscach w sieci, nad którymi nie są w stanie zapanować. Tylko do pracodawcy należy decyzja, czy chce mieć wpływ na kształtowanie i polepszanie własnego wizerunku. Oczywiście wizerunek firmy na zewnątrz musi być spójny z wewnętrznym wizerunkiem organizacji. Działania employer brandingowe powinny realizować cele firmy i być spójne z polityką zarządzania zasobami ludzkimi – po prostu stać się integralną częścią komunikacji zewnętrznej.
Najbardziej popularnymi serwisami w Polsce, w których pracodawcy aktywnie prowadzą działania employer brandingowe, są GoldenLine i Facebook. Siłą Facebooka jest liczba użytkowników, dzięki czemu firma może szybko dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, niekoniecznie jednak jej potencjalnych pracowników. Działania na GoldenLine, który jest serwisem stricte biznesowym, skupiającym profesjonalistów z wielu branż, dają pewność, że pracodawca działa w obrębie swojej grupy docelowej.
Regularne kampanie reklamowo-wizerunkowe w serwisach powinny być dopełnieniem działań employer brandingowych. Natomiast głównymi narzędziami wizerunkowymi, jakie mogą stosować firmy są interaktywny profil pracodawcy w GoldenLine lub fan page marki na Facebooku. Każdy z profili możemy wzbogacić o funkcjonalności lub aplikacje związane z tematyką pracy i kariery w firmie, aby angażować użytkowników w komunikację na linii: marka pracodawcy – potencjalny kandydat.
Pracodawcy muszą być świadomi, iż budowanie wizerunku pracodawcy to długotrwały proces, który wymaga ciągłego zaangażowania. Swoim zasięgiem obejmować powinien nie tylko potencjalnych kandydatów, ale także obecnych i byłych pracowników, którzy mogą wyrażać swoją opinię nt. firmy na formach internetowych, a także biznesowych serwisach społecznościowych typu GoldenLine czy LinkedIn.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|