Niepotwierdzone newsy publikowane są od prawicy do lewicy. Memy najczęściej udostępniają zwolennicy poglądów lewicowych, a centrowcy upodobali sobie niekoniecznie prawdziwe dane liczbowe oraz wykresy – wynika z badania firmy F-Secure.
reklama
Według raportu internauci określający swoje poglądy jako lewicowe najczęściej udostępniają w mediach społecznościowych niesprawdzone informacje (35%) – tuż za nimi są jednak zarówno zwolennicy prawicy (32%), jak i centrum (28%).
Publikowanie w sieci memów i dowcipów bez
sprawdzenia, czy zawierają prawdziwe treści, to domena lewicowców (64%). Ponad połowa
osób, które je udostępniają (51%) to internauci o poglądach centrowych, a najmniej
skora do żartowania bez weryfikacji jest prawica, która stanowi 47%.
Niepotwierdzone wykresy najczęściej
udostępnia centrum (53%), lewica w tym przypadku to 39%, a prawica – 34%. Informacje o politykach, które nie były
weryfikowane, publikują w znacznej mierze osoby o poglądach centrowych (54%), robi
tak również 48% zwolenników lewicy oraz 39% należących do prawicy. Ponad jedna
trzecia internautów bez względu na poglądy polityczne udostępnia
niezweryfikowane informacje o
wydarzeniach.
– Rezultat badań to dla nas niemałe
zaskoczenie. Udało się zdobyć dane na temat rodzaju informacji udostępnianych
przez polskich internautów i zestawić je z ich poglądami politycznymi. W
przeciwieństwie do badania przeprowadzonego w USA[1],
w Polsce rodzaj publikowanych „fake newsów” nie jest aż tak mocno powiązany z
poglądami. Robią to niemal w takim samym stopniu osoby o różnych poglądach.
Widać jednak pewne trendy, np. lewica chętniej udostępnia memy, a centrowcy
upodobali sobie niepotwierdzone wykresy i liczby – mówi Karolina Małagocka,
ekspert ds. prywatności w firmie F-Secure.
Spośród badanych internautów zaledwie jedna piąta (19%) opublikowała w sieci w ciągu roku informacje na temat swoich poglądów politycznych. Zdecydowanie częściej robili to mężczyźni (25%) aniżeli kobiety (14%) i aż jedną trzecią stanowiły osoby w wieku 36–45 lat. Najmniej chętnie podchodzą do obnoszenia się z kwestiami politycznymi osoby młode – zaledwie 10% stanowił przedział wiekowy 15-24 lata. Do upodobań politycznych najczęściej przyznaje się lewica (27%), następnie centrum (26%), a najrzadziej robią to osoby o poglądach prawicowych (23%).
Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się nieprawdziwych treści w internecie, warto
przestrzegać kilku podstawowych zasad i zweryfikować rzetelność informacji, które
chcemy przekazać dalej.
– Przed udostępnieniem informacji w
internecie warto poświęcić kilka minut, aby sprawdzić, czy jest ona prawdziwa.
Między innymi możemy zweryfikować rzetelność domeny, która opublikowała newsa
(czy jest to oficjalny serwis) oraz uzyskać szczegóły odnośnie redakcji lub
autora. Warto poszukać, czy informacja pojawiała się już na innych portalach.
Jeżeli news jest prawdziwy, to zapewne opublikowałyby go wiodące serwisy
informacyjne. Jeżeli go tam nie ma, to lepiej nie ulegać emocjom i dobrze
zastanowić się nad przekazaniem informacji dalej – radzi dr Anna Miotk z
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Źródło:
Na podstawie badania F-Secure przeprowadzonego w kwietniu
2017 roku na próbie 600 osób – internautów, którzy w ciągu roku udostępnili przynajmniej
jedną informację. Wywiady online na panelu (CAWI). Celem badania było
określenie postaw i przekonań użytkowników internetu na temat fałszywych
informacji.
[1] Social Media and Fake News in the 2016 Election, Hunt Allcott and Matthew Gentzkow
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|