Polubiliśmy przejazdy współdzielone, mimo przywiązania do własnych aut. Nowy raport o rynku Mobility as a Service w obliczu epidemii

04-11-2020, 07:12

Pandemia uderzyła w finanse: Polacy wydają prawie o połowę mniej na carsharing, taksówki, e-hulajnogi, skutery czy rowery miejskie niż przed epidemią. Mimo to polubiliśmy usługi mobilności współdzielonej (ang. Mobility as a Service) i deklarujemy, że po pandemii nadal będziemy z nich korzystać.

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


Równo dwa lata temu Straal, w strategicznym partnerstwie z fundacją Digital Poland, opublikował raport na temat MaaS. Był to pierwszy w Polsce tak kompleksowy raport badający mobilność jako usługę. W ciągu dwóch lat bardzo wiele się zmieniło. Właśnie dlatego fundacja Digital Poland, wraz ze Straal oraz Visa, publikuje najnowszą edycję raportu zatytułowanego „Pandemia a współdzielona mobilność. Stan i perspektywy polskiego rynku Mobility-as-a-Service w obliczu epidemii COVID-19”.

Raport poświęcony jest kondycji polskiego i światowego rynku MaaS w dobie pandemii. Uwzględniono w nim badanie nastrojów konsumentów przed i w trakcie lockdownu, a także rodzime problemy legislacyjne i innowacyjne perspektywy na przyszłość wraz z komentarzami kluczowych przedstawicieli branży współdzielonej mobilności m.in FREE NOW, Bolt czy iTaxi.

Główne wnioski z raportu:

  • Ankietowani, pytani o wykorzystanie usług MaaS, deklarują, że pandemia COVID-19 nie wpłynie na częstotliwość, z jaką będą z nich korzystać;
  • Pandemia uderzyła w finanse: Polacy wydają prawie o połowę mniej na usługi mobilności współdzielonej niż przed epidemią;
  • Do najczęściej wybieranych aplikacji MaaS zalicza się Ubera (54%), rowery miejskie (37%) i serwis JakDojadę (29%);
  • Do najpopularniejszych usług MaaS zalicza się rowery miejskie (93%), wypożyczanie e-hulajnóg (81%) i współdzielenie samochodu (75%);
  • Największy potencjał rozwoju wśród osób korzystających z MaaS mają samochody oraz skutery, czyli te usługi, które w tej chwili są jeszcze mało popularne;
  • Główne bariery w rozwoju sektora MaaS to przyzwyczajenie do korzystania z własnego pojazdu oraz tradycyjnej komunikacji miejskiej;
  • Niższe ceny i dokładna dezynfekcja pojazdów są ważne, ale również dostępność (41%) i wygoda (40%) (jedna aplikacja agregująca wszystkie usługi) są w stanie przekonać do jeszcze częstszego korzystania z MaaS;
  • 20% korzystających z MaaS podpina kartę płatniczą na stałe przy płaceniu za usługi MaaS. Popularne jest także wykorzystanie jednorazowych płatności – w zależności od wybranego środka transportu korzystanie z płacenia w ten sposób zadeklarowało od 28% do 51% ankietowanych;
  • Nie jesteśmy jeszcze fanami pojazdów autonomicznych, ale w przyszłości chętnie przetestujemy skutery i rozwiązania współdzielenia pojazdów, w tym również autonomicznych.
pandemia a współdzielona mobilność rarport

W pierwszej części raportu postawiono nacisk na dogłębną analizę światowego i rodzimego rynku współdzielonej mobilności przez pryzmat najpopularniejszych usług (od mikromobilności przez ride hailing, aż po car sharing). Druga część poświęcona jest badaniu konsumenckiemu, które zaowocowało ciekawymi i niespodziewanymi wnioskami. Analizowano stosunek respondentów do usług współdzielonej mobilności przed wybuchem epidemii, w trakcie lockdownu i perspektywy na przyszłość. Dzięki przeprowadzonemu badaniu konsumenckiemu, możliwe było dogłębne przeanalizowanie tematów takich jak: poziom rozpoznawalności i znajomości usług oraz aplikacji, a także tych z sektora finansowego, czyli m.in preferowane metody płatności wśród użytkowników MaaS.

Dokonano analizy zmian, jakie zaszły w branży MaaS od momentu wydania pierwszej edycji raportu w październiku 2018 roku. Poddano weryfikacji postawione wówczas tezy, uwzględniając kryzys epidemiczny, zamrożenie gospodarki i niepewną sytuację biznesów opartych na mobilności współdzielonej. Rozpatrzono, w jaki sposób topowi gracze poradzili sobie (lub nie) z nową normalnością, spadkiem aktywności użytkowników w związku z lockdownem i niepewnością społeczną. We współpracy z przedstawicielami rynku, przedstawiono problemy występujące na polskim rynku MaaS, w tym aspekty legislacyjne (np. Lex Uber). Ostatnia część raportu uwzględnia innowacyjne rozwiązania (m.in Mobility Hubs) na polskim rynku, a także ogólny zarys prognoz na przyszłość.

Dzięki takiej konstrukcji raportu oraz konsultacjom i komentarzom topowych ekspertów oraz przedstawicieli branży MaaS, możliwe było nakreślenie pełnego obrazu branży w tak niecodziennej sytuacji, jak dzisiejsza, zarówno z punktu widzenia konsumentów, jak i jej przedstawicieli. Raport pokazuje, jak szybko Polacy przystosowują się do zmian i jak otwierają się na nowe technologie, a także to, że w niektórych obszarach wciąż pozostajemy tradycjonalistami.

W raporcie wykorzystano dane pochodzące z badania konsumenckiego. Badanie zostało zrealizowane przez firmę IQS na zlecenie Straal/Fundacja Digital Poland metodą CATI/CAWI. Reprezentatywna próba mieszkańców miast o wielkości przynajmniej 100 tys. mieszkańców w wieku 18 i więcej lat. Wielkość próby wyniosła N=1022. Badanie przeprowadzono w sierpniu 2020 roku. Partnerami strategicznymi raportu są firmy Straal i Visa.

Pełny raport można pobrać na stronie fundacji Digital Poland.



Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać














  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2021 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.