Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Polska: 14 mln internautów, większość łączy powyżej 10 Mbps i co jeszcze?

29-06-2016, 14:52

Nasycenie usługami dostępu do internetu przekroczyło w Polsce poziom 100% (w przeliczeniu na gospodarstwa domowe). Częściej korzystamy z szybkich łączy i częściej sięgamy po internet mobilny - wynika z najnowszego raportu UKE.

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował raport o stanie polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2015 roku. Kopię tego 72-stronicowego dokumentu znajdziecie pod tym tekstem. Raport opisuje rynek dostępu do internetu, rynek telefonii mobilnej, roamingu, usług hurtowych i telefonii stacjonarnej. 

Ogólna kondycja rynku

W ubiegłym roku łączna wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wyniosła 39,5 mld zł. Zanotowano pierwszy od kilku lat wzrost przychodów całego sektora. Są takie jego części, w których odnotowano przychody niższe, ale taka jest cena postępu. Starsze usługi (jak telefonia stacjonarna) tracą na rzecz nowszych. 

Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest w zasadzie nasycony. W tej sytuacji operatorzy muszą skupić się na utrzymaniu klienta np. poprzez rozwijanie usług wiązanych. Im więcej usług w pakiecie, tym wyższy przychód na użytkownika, atrakcyjniejsze ceny i rzecz jasna mniejsza skłonność klientów do porzucenia operatora. 

Dostęp do internetu

Niecałe 102% - tyle wyniosło nasycenie usługami dostępu do internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe w 2015 roku. Wskaźnik ten wzrósł o około 11,6 pp. w porównaniu do 2014 r. Jednocześnie  spada średni miesięczny przychód uzyskiwany od jednego abonenta ze świadczenie takich usług. Największe przychody przynosi dostęp mobilny. Usługi świadczone przy użyciu dedykowanych urządzeń 2G/3G/4G (modemów/kluczy/kart) stanowiły 33% ogólnych przychodów z dostępu do internetu.

Liczba internautów w Polsce w roku 2015 jest szacowana na 14 mln.

Nasycenie - internet szerokopasmowy

Wciąż więcej osób korzysta z dostępu stacjonarnego (7,1 mln) jednak różnica między technologiami stacjonarnymi i mobilnymi zmniejszyła się. W 2015 r. z Internetu mobilnego korzystało w sumie 6,67 mln użytkowników, czyli o około 0,5 mln mniej niż w przypadku dostępu stacjonarnego. 

W porównaniu z 2014 r. zwiększyła się liczba łączy o przepustowości ponad 10 Mbps. W 2014 r. z łączy o takiej szybkości korzystało około 50% wszystkich użytkowników. W 2015 r. łącza te stanowiły już blisko 61% wszystkich.

Udział łączy internetowych - przepustowość - raport UKE

Usługi wiązane

O ponad 2 mln zwiększyła się liczba osób korzystających z usług wiązanych. W 2015 r. w Polsce było blisko 5,9 mln użytkowników tzw. pakietów.

Wraz ze wzrostem liczby użytkowników zwiększył się poziom przychodów. W sumie w 2015 r. operatorzy zarobili 2,94 mld zł na świadczeniu usług wiązanych. Średni miesięczny przychód na jednego użytkownika wyniósł 41,73 zł.

Usługi Double Play osiągnęły w 2015 r. 74% udział w przychodach. Z kolei pakiety Triple Play wygenerowały w sumie 24% wartości rynku.

Telefonia stacjonarna

W 2015 r. przychody generowane przez usługi telefonii stacjonarnej były o ponad 13% niższe niż w 2014 r. Zmniejszyła się także (o pół miliona) baza klientów korzystających z takiej telefonii. Miesięczny przychód na jednego abonenta wyniós 47,7 zł. Był to wynik o 2,6 zł niższy niż w 2014 r.

W 2015 r. Polska miała jedne z najtańszych ofert telefonii stacjonarnej w Europie. Różnica między średnim kosztem ponoszonym z tytułu tych usług w UE i w Polsce w przypadku bardzo aktywnego użytkownika wyniosła ponad 20 Euro.

Usługi mobilne 

Jeśli chodzi o usługi telefonii komórkowej to w 2015 r. operatorzy odnotowali w swoich bazach 56,6 mln kart SIM, co przełożyło się na nasycenie usługami telefonii mobilnej na poziomie 147,2%. Wskaźnik ten zmniejszył się o 3 pp. względem roku poprzedniego co może wynikać z "urealnienia" przez operatorów swoich baz abonenckich (niezgłaszanie numerów, które nigdy nie są w użyciu).

Telefonia ruchoma

Ciągle popularne jest przenoszenie numerów. W 2015 r. 1,65 mln abonentów telefonii ruchomej skorzystało z takiej możliwości.

Względem roku poprzedniego nastąpił wzrost łącznego czasu trwania połączeń wychodzących o 11,1% do poziomu ok. 91,8 mld minut. Średni czas trwania pojedynczego połączenia wzrósł z 2 minut na koniec 2014 r. do 2,13 minut na koniec 2015 r.

Pod względem średniej liczby wysłanych SMS na jednego aktywnego użytkownika, Polska znalazła się powyżej średniej dla wybranych państw UE. Przeciętny użytkownik w kraju wysłał 83 wiadomości miesięcznie.

Analizując dane rynkowe można zauważyć tendencję do corocznego szybkiego wzrostu ilości danych przesłanych w sieciach mobilnych. Na przestrzeni ostatniego roku użytkownicy Internetu w sieciach mobilnych przesłali o 114,7% więcej danych niż rok wcześniej. Zwiększył się również (ponad dwukrotnie) średni wolumen transmisji danych na jednego użytkownika.

VoIP

Liczba użytkowników usług VoIP świadczonych we własnej sieci wyniosła w 2015 r. 0,99 mln osób, co oznacza wzrost na poziomie 6,4% w porównaniu do 2014 r. W przypadku usługi dostarczanej za pośrednictwem sieci innego operatora liczba abonentów wyniosła 0,54 mln. Wskaźnik ten był wyższy o blisko 29% od tego zanotowanego rok wcześniej.

Pomimo wzrostu w zakresie liczby użytkowników zarówno wolumen ruchu jak i przychody zmniejszyły się w porównaniu do 2014 r. W sumie abonenci wydzwonili w 2015 r. około 2,32 mld minut, czyli o około 8% mniej niż w roku ubiegłym. Przychód ze świadczenia usług we własnej sieci i w sieci innych operatorów był niższy o blisko 9% i wyniósł 84 mln zł.

Co dalej? 

Zdaniem autorów raportu UKE w kolejnych latach można oczekiwać jeszcze większej dynamiki przyrostu transmisji danych. Szczególnie będzie to widoczne w przypadku odbierania danych. Wynika to z faktu, że coraz chętniej dzielimy się z innymi osobami plikami o dużej objętości (zdjęciami, filmami) wykorzystując do tego np. media społecznościowe.

UKE zauważa też, że przyszłościowym trendem będzie tzw. Internet rzeczy (IoT). Rynek telekomunikacyjny zostanie więc zdominowany przez usługi internetowe, a telefon komórkowy może się stać się centrum zarządzania naszym codziennym życiem. UKE spodziewa się również  uruchomienia usług głosowych VoLTE, czyli już w sieci 4G, bez konieczności przełączania klienta do sieci 2G lub 3G, czy też komercyjnego wprowadzenia usługi WiFi Calling. 

Poniżej raport UKE w całości. 

Raport o Stanie Rynku 2015 r. by Dziennik Internautów


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR