Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Poprawna budowa sklepu internetowego pod kątem SEO ma fundamentalny wpływ na jego widoczność w wynikach Google, a tym samym generowaną liczbę odwiedzin i zyski ze sprzedaży.

W artykule przedstawiono pięć najważniejszych elementów optymalizacji witryny, które należy wziąć pod uwagę podczas budowania pozycji strony w wyszukiwarkach.

Unikalne treści na stronach produktów

Pierwszą kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, są treści na stronach produktowych. W myśl zasady „content is king” powinniśmy stworzyć naszym produktom obszerne i unikalne opisy.

Ilość to podstawowy czynnik decydujący o dobrej treści. Nie możemy sobie pozwolić na krótki opis zawierający około 300 znaków, podczas gdy pozostała część podstrony powiela treść innych podstron produktowych. Sam opis artykułu czy usługi powinien posiadać większą liczbę znaków od pozostałych treści na podstronie.

Przykład sytuacji z małą ilością treści w opisie produktu przedstawiono na poniższym zrzucie ekranu:

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 1

Sama ilość treści nie wystarczy jednak do zbudowania wysokiej pozycji w Google. Równie istotna jest jej jakość.

Treści należy pisać z myślą o użytkownikach, nie o robotach. Sztuczne nasycanie treści słowami kluczowymi może przynieść pozytywne efekty na krótką metę, a potem skończyć się znacznym obniżeniem pozycji witryny w rankingach. Jeśli sobie to uświadomimy i zapełnimy serwis treściami wysokiej jakości, zostaniemy nagrodzeni wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

Obecnie powielone opisy produktów umieszczane są na wielu sklepach internetowych i witrynach branżowych. Taka sytuacja jest szansą dla serwisów, które będą wyróżniać się na tle konkurencji unikalnym contentem, wpływającym pozytywnie na poprawę widoczności w Google.

Na załączonym screenie przykład wyników wyszukiwania dla płyty Bisz „Wilk chodnikowy”. Zrzut ekranu pokazuje całkowite powielenie treści.

 

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 2

W praktyce napisanie dla każdego produktu bogatego i unikalnego opisu w większych serwisach okazuje się problematyczne. Z pomocą przychodzą tutaj komentarze, dzięki którym podstrony produktowe uzyskają dodatkowe treści.

 

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 3

Dobrym pomysłem jest zachęcenie użytkowników, którzy zakupili produkt, do napisania komentarza na temat danego przedmiotu poprzez zaproponowanie nagród za najlepsze recenzje. Mogą to być punkty lojalnościowe lub nagrody rzeczowe, np. książki.

Poprawne metatagi

Metatagi są znacznikami HTML umieszczanymi w sekcji „head” kodu strony. Za ich pomocą ustala się tytuł i opis strony, które są widoczne w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 4

Title

Metatag title (ang. tytuł) jest jednym z podstawowych czynników wpływających na pozycję witryny w Google.

Budując jego treść należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • unikalność każdego metatagu,
  • umieszczenie odpowiednich słów kluczowych,
  • właściwa kolejność słów kluczowych

Podobnie jak w przypadku treści na stronie, metatagi (zarówno title, jak i description) muszą być unikalne dla każdej z podstron produktowych, stron kategorii oraz strony głównej.

Poniżej trzy przykłady stron w obrębie jednej domeny, posiadających identyczny title:

 

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 5

 

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 6

 

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 7

 

Słowa umieszczone w tytule (metatagu title) mówią w największym skrócie o zawartości strony, dlatego dobierając frazy kluczowe, należy zastanowić się, co jest najistotniejsze na danej podstronie.

W przypadku stron produktowych będzie to nazwa i ewentualnie rodzaj produktu. Dla stron kategorii będzie to nazwa kategorii i ewentualna nazwa podkategorii niższego rzędu, która pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa powielenia metatagu. Należy pamiętać przy tym, by zachować odpowiednią długość title’a, która do niedawna wynosiła 70 znaków. Od czerwca bieżącego roku limit mierzony jest w pikselach i wynosi 512 znaków. Więcej informacji pod adresem:

www.semtec.pl/dlugosc-metatagu-title-w-google-jest-liczona-w-pikselach

Zrzut ekranu pokazuje błędne dobranie słów kluczowych dla strony kategorii „Akcesoria”. Słowa takie jak „odżywki” i „kulturystyka” powinny znaleźć się wyłącznie na stronie głównej.

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 8

 

Po dobraniu odpowiednich słów kluczowych dla danej podstrony, należy zadbać o ich odpowiednią kolejność. Najważniejsze frazy umieszczamy na początku metatagu title.

Poniższy przykład ilustruje nieprawidłowe ułożenie fraz kluczowych. Nazwa strony podkategorii umieszczona jest na końcu, za nazwą firmy i nazwą kategorii.

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 9

Description

Metatag description ma postać krótkiego opisu, który przedstawia zawartość strony internetowej. Algorytm Google nie bierze go pod uwagę w ustalaniu rankingu, więc wypełnianie go słowami kluczowymi nie jest dobrym pomysłem. Z punktu widzenia SEO pełni jednak ważną rolę - to od niego zależy, czy użytkownik zdecyduje się odwiedzić nasz serwis.

Opis strony powinien być dopełnieniem tytułu, nie jego powieleniem. Description należy napisać w sposób zachęcający potencjalnego klienta do odwiedzenia naszej strony.

Niezbędne w tym wypadku są elementy tzw. „call to action”, czyli wezwania do akcji. Realizowane są one w postaci wyrażeń z rozkaźnikami, takimi jak „zobacz”, „sprawdź”, „wejdź”. Przykładem może być: „Sprawdź katalog produktów…” czy „Wejdź i zobacz naszą ofertę!”.

Niezwykle pomocna w napisaniu przyciągającego uwagę opisu będzie nasza oferta. Jeśli posiadamy coś, co wyróżnia nas na tle konkurencji, należy o tym wspomnieć w opisie. Może to być na przykład darmowa wysyłka, okresowa promocja, rabat dla nowych klientów lub atrakcyjna cena.

Stanowczo należy unikać zostawiania niewypełnionego metatagu description. W takim wypadku Google automatycznie tworzy opis na podstawie treści na stronie i skierowanego zapytania, nie wyróżniając w żaden sposób naszej oferty.

Należy pamiętać ponadto o ograniczeniu długości opisu, narzuconym przez wyszukiwarkę Google. Obecnie wynosi ono ok. 150 znaków.

Na poniższym obrazku zilustrowano nieprawidłowo zbudowany metatag description, skonstruowany poprzez wypisanie słów kluczowych po przecinku i przekraczający dopuszczalny limit znaków.

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 10

 

Linkowanie wewnętrzne

Rozwinięte linkowanie wewnątrz portalu pozwoli wyszukiwarce na lepsze indeksowanie treści serwisu, a użytkownikom na zobaczenie jak największej liczby produktów z naszej oferty.

Na stronach produktowych należy umieścić odpowiednie boksy, zawierające linki do powiązanych produktów. Mogą być one skojarzone na podstawie:

  • poprzednio dokonanych zakupów:

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 11

  • tego samego autora, zespołu lub producenta:

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 12

  • tej samej kategorii:

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 13

Jeśli sklep posiada wiele kategorii i podkategorii produktów, które nie mieszczą się w menu głównym, należy na stronach produktowych umieścić breadcrumb. Nawigacja breadcrumb (ang. okruszki chleba) składa się z odnośników powrotnych do stron, które użytkownik odwiedził, aby dotrzeć do bieżącej strony. Przykładowa nawigacja breadcrumb:

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 14

Struktura adresów URL

W budowaniu adresów przyjaznych dla wyszukiwarek i użytkowników należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • stosowaniu odpowiednich słów kluczowych zamiast liczb (użycie liczb w adresie URL jest nieatrakcyjne dla użytkownika)

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 15

  • stosowaniu myślnika lub przecinka jako łącznika

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 16

  • umiejętnym doborze zagłębień lub ich braku

    • W adresach dla stron kategorii umieszczamy wszystkie zagłębienia. Odzwierciedlają one strukturę serwisu i pokazują użytkownikowi, w jakim miejscu portalu się znajduje:

      Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 17

    • Dla stron produktowych stosujemy niewielką liczbę zagłębień lub całkowicie z nich rezygnujemy:

      Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 18

  • niestosowaniu zbędnych parametrów.

    Jeśli wykorzystanie parametrów w adresie URL jest konieczne, zaleca się używanie znaku „#” zamiast np. „?”. Dzięki temu wyszukiwarka Google nie potraktuje podstrony jako osobnej i nie będziemy narażeni na powielenie treści.

Strony kategorii produktów

Na stronach kategorii poza wcześniej omówionymi metatagami i adresami URL należy dopilnować, by nie tworzyć powielonej treści. Ponieważ wyszukiwarka Google stawia nacisk na jak najlepsze wyniki wyszukiwania, duża liczba powielonych stron negatywnie wpływa na pozycję naszego serwisu w rankingach.

Istnieją dwa główne aspekty powodujące powielenie treści na stronach kategorii produktów.

Sortowanie produktów

Strony powstałe przez zastosowanie parametrów sortowania powielają treść z podstawową stroną kategorii. Należy zastosować atrybut rel=”canonical” na stronach sortowania, wskazujący adres strony z sortowaniem domyślnym. W tym celu w sekcji HEAD trzeba umieścić fragment kodu:

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 19

Np. strony powstałe w wyniku sortowania strony kategorii „Książki”:

  • http://www.przykladowadomena.pl/ksiazki?sortuj=cena
  • http://www.przykladowadomena.pl/ksiazki?sortuj=popularnosc
  • http://www.przykladowadomena.pl/ksiazki?sortuj=nazwa

powinny wskazywać adres:

  • http://www.przykladowadomena.pl/ksiazki

Filtrowanie produktów

Na stronach większych sklepów, których asortyment obejmuje setki produktów stosowane są filtry, które pomagają użytkownikom w znalezieniu interesujących produktów. Filtry ograniczają liczbę wyświetlanych produktów w zależności od określonego parametru, np. marki, szerokości przekątnej, rodzaju procesora, głębokości bębna lub klasy energetycznej.

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 20

Niestety, zastosowanie filtrów często skutkuje powstaniem licznych stron, na których nie znajdują się żadne produkty.

Poniżej zrzut ekranu z wyszukiwarki Google, który pokazuje wysoką liczbę zaindeksowanych „pustych” stron w obrębie jednej domeny (jednego sklepu internetowego):

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 21

Możemy zaradzić temu problemowi na dwa sposoby.

Pierwszym rozwiązaniem jest zastosowanie ograniczenia liczby produktów po wciśnięciu jednego z filtrów. Filtry, które po wybraniu pierwszego filtra miałyby zerową liczbę produktów zostają „usunięte”, dzięki czemu zaindeksowanie strony niezawierającej żadnych produktów nie jest możliwe.

Optymalizacja sklepu internetowego - rys. 22

Drugą możliwością jest zastosowanie metatagu robots o treści „noindex, follow” na stronach z zerową liczbą produktów. W sekcji HEAD strony należy umieścić następującą linijkę kodu:

Podsumowanie

Jak wynika z przytoczonych wyżej wskazówek, w procesie optymalizacji witryny sklepu internetowego należy skupić się przede wszystkim na wygodzie użytkownika przeglądającego naszą stronę oraz wyróżnieniu witryny wśród konkurencji. Stosując się do powyższych zaleceń, z pewnością poprawimy swoje pozycje w wynikach wyszukiwania i trafimy do większej liczby potencjalnych klientów.

Omówione w artykule zagadnienia nie są oczywiście jedynymi czynnikami, o które należy zadbać przy budowaniu pozycji swojego sklepu w Google. Równie istotne jest odpowiednie zastosowanie nagłówków, stworzenie dobrej mapy strony (XML) oraz optymalna kolejność kodu. Jest to jednak temat na osobny artykuł.

Łukasz Matelski
SEO Specialist, SEMtec Sp. z o.o.

 

SEMtec to wyspecjalizowana agencja SEO będą…ca częścią… Cube Group S.A., oferują…ca kompleksową… obsługę™ kampanii marketingowych w wyszukiwarkach. Na rynku reklamy internetowej funkcjonuje już od 2008 roku, opierają…c swoje usługi na standardach wyznaczonych przez wyszukiwarki i wdrażają…c innowacyjne technologie, podnoszą…ce skuteczność‡ dział‚ań„ w zakresie SEO.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *