Galileo - europejska alternatywa dla GPS-u - jeszcze nie działa, ale Komisja Europejska już proponuje nowe ramy jej finansowania na lata 2014-2020.
Galileo ma być europejskim systemem nawigacji satelitarnej konkurencyjnym dla amerykańskiego GPS. Co istotne, projekt europejski ma być kontrolowany przez instytucje cywilne, a nie wojskowe. Będąc systemem uzupełniającym w stosunku do obecnych, Galileo ma zwiększyć wiarygodność i dostępność usług nawigacyjnych i lokalizacyjnych na całym świecie.
W październiku Dziennik Internautów informował o wystrzeleniu pierwszych satelitów Galileo. Dziś natomiast Komisja Europejska zaproponowała nowe ramy finansowania i zarządzania dla dwóch europejskich programów nawigacji satelitarnej Galileo i EGNOS (wzmocnienie sygnału GPS) na lata 2014-2020.
Komisja proponuje przeznaczyć 7 mld euro na zagwarantowanie ukończenia europejskiej infrastruktury nawigacji satelitarnej i zapewnienie eksploatacji systemów do roku 2020, obejmującej wykorzystanie infrastruktury kosmicznej i naziemnej, niezbędne działania związane z zasilaniem i zastępowaniem, procedury certyfikacji, a zwłaszcza świadczenie usług. We wniosku przypomina się również, że Unia pozostaje właścicielem systemów. Zarządzanie eksploatacją programów należy zatem powierzyć Agencji Europejskiego GNSS, a zarządzanie ich wdrażaniem - Europejskiej Agencji Kosmicznej.
Galileo jest projektem krytykowanym z powodu opóźnień i niedoszacowanych kosztorysów. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Antonio Tajani przekonuje, że to mimo wszystko opłacalna inwestycja.
- Galileo i EGNOS mają znaczny wkład w konkurencyjność naszych przedsiębiorstw oraz innowacyjność kluczowych sektorów o dużym potencjale ekonomicznym. Zwiększenie naszego know-how w zakresie technologii nawigacji satelitarnej i oferowanych usług zapewni istotne wsparcie przemysłowi europejskiemu w obecnym trudnym okresie - mówił Tajani.
Usługi Galileo mają ruszyć w 2014 r. (termin ich uruchomienia już przesuwano). System ma być zgodny z amerykańskim GPS i rosyjskim GLONASS, ale pozostanie od nich niezależny. Będzie oferował trzy usługi: usługę otwartą (bezpłatną), usługę publiczną o regulowanym dostępie (zapewniającą funkcjonowanie w sytuacjach kryzysowych kluczowych usług, takich jak usługi policji i pogotowia ratunkowego) oraz usługę poszukiwawczo-ratowniczą (w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak poszukiwanie zaginionych na morzu marynarzy). W dalszej kolejności uruchomiona zostanie m.in. usługa komercyjna oraz usługa bezpieczeństwa życia („Safety-of-Life”), które zapewnią większą dokładność poświadczonych danych i będą stosowane w sytuacji zagrożenia życia.
Wspomniany wyżej system EGNOS pozwala osobom przebywającym w Europie na lepszy odbiór sygnałów GPS. System obejmuje trzy satelity i ponad 40 stacji naziemnych, wspomagając amerykański system GPS w zakresie zastosowań o znaczeniu krytycznym z punktu widzenia bezpieczeństwa w lotnictwie i żegludze.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|