O tym, jak Home.pl postrzega serwisy społecznościowe i co zamierza zaoferować w przyszłości swoim klientom, rozmawiamy z Tomaszem Zamarlikiem.
reklama
Adrian Nowak, Dziennik Internautów: Polscy internauci coraz chętniej korzystają z Facebooka, którego popularność rośnie niezwykle dynamicznie, a według ostatnich badań Megapanel zasięg FB niemalże zrównał się z naszą rodzimą NK (wcześniej Nasza-Klasa). Kolejna sieć społecznościowa stworzona niedawno przez Google'a tylko potwierdza, że tego typu witryny będą królowały w internecie przez co najmniej kilka najbliższych lat. Działania home.pl obejmą wyłącznie Facebooka?
Tomasz Zamarlik, Public Relations Manager, home.pl: Chyba nie ma takiej możliwości. Na własnej skórze przekonaliśmy się, tworząc różne kanały komunikacyjne na najpopularniejszych społecznościach, że warto otwierać się na użytkowników kształtujących rynek. Dzięki naszemu rozwijaj.home.pl (wewnętrzna społeczność klientów home.pl) zdołaliśmy wspólnymi siłami z naszymi klientami zaprojektować nowy panel administracyjny, wdrożyć e-fakturę i wiele większych i mniejszych projektów. Zrozumieliśmy, że każdy klient, jego biznes potrzebuje narzędzi umożliwiających dotarcie do różnych grup klientów.
Na pierwszy ogień poszedł jednak Facebook...
W tym momencie skupiliśmy się na zaoferowaniu naszym klientom możliwości udostępnianych przez największy serwis społecznościowy na świecie, dający najwięcej narzędzi dla biznesu i zamierzający je rozwijać, czego dowodem jest uruchomienie serwisu Facebook for Business. To pierwszy krok, jaki podsuwamy polskim przedsiębiorcom, tak jak wcześniej podsunęliśmy im możliwość bezpłatnego uruchomienia strony internetowej w ramach akcji Internetowa Rewolucja. Jeżeli wkrótce inne popularne serwisy społecznościowe staną się tak atrakcyjne pod kątem budowania wizerunku i dialogu z klientami, nie wykluczamy tego, że home.pl rozszerzy swoją ofertę.
W materiale prasowym pojawia się informacja, że "realizacja efektywnej kampanii społecznościowej nie jest tania". Gdy jednak w grę nie wchodzi korzystanie z usług agencji reklamowej, umieszczenie własnej reklamy na Facebooku wcale nie musi być kosztowne. Czemu więc warto skorzystać z pośrednictwa home.pl w tej kwestii?
Oferta home.pl jest warta skorzystania właśnie dlatego, że nie prowadzimy tu żadnego pośrednictwa, my dajemy bezpłatny kupon, który umożliwia rozpoczęcie pierwszej kampanii reklamowej na Facebooku, bez poniesienia żadnych kosztów. Dzięki temu można przeanalizować efektywność kreacji i modelu rozliczenia. Co więcej, dzięki dostarczeniu materiałów edukacyjnych nasz klient jest w stanie stworzyć i opublikować reklamę bez pomocy pośredników i dzięki temu oszczędza kolejne pieniądze.
Firma będzie pośredniczyła w sprzedawaniu reklam na Facebooku?
Obecnie w home.pl ograniczamy się jedynie do dystrybucji kuponów umożliwiających reklamę w systemie Facebook Ads. Szczegółów na przyszłość zdradzać nie mogę. Mogę jednak zapowiedzieć, że dużo będzie się działo w naszej ofercie bardziej i mniej związanego ze społecznościami. Mam nadzieje, że użytkownicy będą zadowoleni z nadchodzących zmian.
home.pl zamierza w przyszłości pomagać w tworzeniu kreacji reklamowych i prowadzeniu strony fanowskiej?
Tak, firma home.pl będzie aktywnie wspierać klientów w budowaniu obecności w serwisie Facebook. Mówię tutaj zarówno o dostarczaniu materiałów edukacyjnych i poradnikowych, jak również konferencjach, które prawdopodobnie zorganizujemy wspólnie z naszymi partnerami.
Oferta związana z serwisami społecznościowymi skierowana jest do małych i średnich firm. Wszystkie z nich będą mogły uczestniczyć w serii organizowanych przez home.pl szkoleń?
Na tym etapie dopiero planujemy szkolenia, które będą miały miejsce w najbliższym czasie. To, co jednak mogę potwierdzić już teraz, to przygotowanie całego cyklu materiałów poradnikowych, w tym również materiałów wideo, które będą wyjaśniać poszczególne czynności krok po kroku. Co więcej planujemy przygotowanie newslettera dedykowanego obecności firmy w social media, który trafi do całej bazy 1,5 mln klientów home.pl.
Media społecznościowe to zupełnie inna forma komunikacji z internautami niż statyczna witryna. Nierozważne prowadzenie kampanii może więc przyczynić się w skrajnym przypadku nawet do utraty klientów przez daną firmę (przykład firmy Adidas z początku tego roku). Zamierzacie jakoś chronić przed tym niezorientowane w temacie witryn społecznościowych firmy, które korzystają z waszych usług?
Prywatnie chciałbym zobaczyć wyniki, które mówią o sprzedażowych startach firmy Adidas po głośnej sprawie z zamalowaniem znanego, warszawskiego graffiti. Oczywiście, był to poważny kryzys wizerunkowy tej firmy i przed tym będziemy przestrzegać naszych klientów. Ze swojej strony prowadzimy na Facebooku otwarty dialog, jesteśmy otwarci na pytania i nie próbujemy na każdym kroku sprzedawać naszych produktów. Do takiego podejścia będziemy zachęcać również naszych klientów. Należy pamiętać również, że sama reklama na Facebooku nie musi być powiązana z budową fanpage’a, dane kreacje mogą kierować np. do firmowej strony WWW, tak więc jeśli przedsiębiorca boi się negatywnych skutków komunikacji, mimo wszystko może wykorzystać kupon otrzymany od home.pl. Nie chcemy kreować się sztucznie na ekspertów od social media, dlatego większość zdań związanych z opieką i edukowaniem naszych klientów przekażemy kompetentnym w tej konkretnej dziedzinie ludziom.
W przyszłości ma się pojawić lepsza integracja panelu home.pl z serwisami społecznościowymi, która - cytując za informacją prasową - ma "ułatwiać budowanie pełnego ekosystemu firmowej obecności w serwisach społecznościowych". Na czym będzie polegała ta integracja i jak wiele usług społecznościowych obejmie?
Ponieważ na początku bieżącego roku wdrożyliśmy nową wersję Panelu Klienta home.pl, która była poprzedzona badaniami crowdsourcingowymi i spotkała się z dobrym przyjęciem, kolejna duża zmiana planowana jest w dłuższej perspektywie czasu. Przez ten okres na podobnej zasadzie zbierzemy informacje od naszych użytkowników odnośnie tego, jakich serwisów i jakich funkcji oczekują nasi klienci w panelu.
Tutaj również zaczniecie od Facebooka?
Faktycznie już teraz możemy potwierdzić możliwość integracji platformy sklepowej home.pl Click Shop z Facebookiem. Dzięki temu użytkownik ma automatyczną możliwość wstawienia widgetu Facebooka bądź umożliwienia komentowania produktów poprzez wykorzystanie konta z serwisu Facebook.
home.pl planuje także uruchomienie własnej platformy sprzedażowej na Facebooku, która ma być uzupełnieniem społecznościowej oferty. Tutaj również nie brakuje konkurencji, a do najpopularniejszych rozwiązań zaliczyć można chociażby InFlavo czy jedną z usług IAI-Shop.com. Z pewnością home.pl pomoże tutaj duża baza obecnych klientów. Co jeszcze zaprezentuje firma, by wyróżnić się pozytywnie na tle konkurentów?
W tej kwestii miło mi poinformować, że wdrożenie możliwości prowadzenia sprzedaży na Facebooku mamy już za sobą. Użytkownicy naszej platformy sklepowej Click Shop mogą w prostych krokach rozszerzyć sprzedaż prowadzoną w sklepie internetowym o kolejny po Allegro kanał dystrybucji. Co ważne, dzięki pełnej integracji z oprogramowaniem uruchomienie sklepu na Facebooku jest bezpłatne i bezpieczne. Właściciele sklepów nie muszą dokupować żadnej kolejnej usługi. Branża e-commerce stała się dla home.pl ważnym tematem, przykładamy dużo uwagi do tego, aby nasze rozwiązania dla sklepów internetowych były jak najbardziej komplementarne, co zresztą doceniają klienci, których oczekiwania są najczęściej spełniane. Obecnie możemy pochwalić się 3 tys. sklepów funkcjonujących w oparciu o platformę home.pl. Dla nas jest to sukces. Dzięki prężnej współpracy z partnerami tworzymy teraz produkt w produkcie. Nazywamy to e-commercowym systemem wartości towarzyszących produktowi, w skład którego wchodzi również stabilny, dostosowany do rozwiązania hosting - nasz flagowy produkt.
Strona fanowska home.pl ma na Facebooku nieco ponad półtora tysiąca fanów. To stosunkowo niewiele, jak na tak dużą firmę internetową. Szewc bez butów chodzi?
W tej kwestii nie stawiamy na ilość fanów zgromadzonych wokół marki home.pl, ale na jakość prowadzonej z nimi dyskusji i tutaj nasi fani zasługują na pochwałę, ponieważ prowadzą z nami aktywny dialog, nie tylko na temat produktów home.pl, ale również trendów technologicznych. Warto zauważyć, że branża hostingowa nie jest tematem lifestylowym, a patrząc na nasz fanpage w porównaniu do naszej rynkowej konkurencji moim zdaniem wyglądamy bardzo korzystnie. Wciąż jesteśmy przed decyzją szerszego komunikowania naszej obecności na Facebooku, nie chcemy jednak budować społeczności opartej o liczbę osób biorących udział w atrakcyjnej promocji. Wypada jednak powiedzieć o tym, że dla naszych fanów szykujemy właśnie kilka niespodzianek. Jedna z nich będzie związana z materiałami poradnikowymi na temat promocji w social media, a kolejne będą już dotyczyć bardziej luźnej tematyki. Tak więc gorąco zachęcamy do aktywnego uczestnictwa w społeczności home.pl na Facebooku i nie tylko.
Obecnie Facebook oferuje funkcję stworzenia własnej strony w serwisie społecznościowym, gdzie firma może się z powodzeniem promować. Warto zauważyć, że w takim przypadku klienci nie muszą się już martwić o zapewnienie hostingu czy odpowiedniej domeny, a zatem głównych obszarów działania home.pl. Nie obawiacie się, że promowanie witryn społecznościowych spowoduje odpływ części klientów na nową platformę, gdzie wsparcie ze strony home.pl nie będzie już potrzebne (albo potrzebne w mniejszej skali)?
Nie, w home.pl nie widzimy takiego zagrożenia ze strony Facebooka. Patrzymy na funkcjonowanie strony firmowej na Facebooku jako świetne uzupełnienie strony WWW. Te elementy pełnią różne funkcje i wzajemnie się uzupełniają. Oczywiście pojawiają się skrajne przypadki, jak opisane niedawno japońskie miasto, które zrezygnowało ze strony internetowej na rzecz strony na Facebooku, ale nie spodziewamy się, żeby przedsiębiorcy powierzyli całość swojej komunikacji serwisom społecznościowym. Poza tym home.pl rozwija się w kierunku firmy zapewniającej narzędzia do kompleksowej obecności, promocji i sprzedaży w internecie i widzimy, że nasi klienci chętnie korzystają z całego wachlarza możliwości, a nie skupiają się jedynie na jednej usłudze. Wyobraża sobie Pan sytuację, w której strona miasta nagle znika z niewyjaśnionych powodów? Dla nas to niemożliwe, a jeśli nawet gdzieś komuś się powinie noga, to nasze biuro obsługi klienta działa 7/24h.
Czy zatem strona w serwisie społecznościowym w waszej opinii może z powodzeniem zastąpić nieskomplikowaną firmową witrynę?
Kontynuując wątek z poprzedniej odpowiedzi, nie jest to możliwe, zważywszy chociażby na temat konieczności posiadania konta na Facebooku, aby móc aktywnie brać udział w dyskusji. Ponadto posiadając jedynie stronę na Facebooku, firma jest w 100% zależna od serwisu i polityki regulaminowej, jaką on będzie prowadził. Firmy mogą próbować ograniczyć się jedynie do Facebooka, ale moim zdaniem jest to pomysł chybiony.
Jesteście jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce, która planuje tak rozległe działania związane z nowymi mediami. To kwestia podążania za światowymi trendami czy może małe i średnie firmy są już mniej zainteresowane budowaniem własnych stron?
Ta kwestia jest jak najbardziej związana z tym, że internet to środowisko dynamiczne, stale się rozwija i daje nowe możliwości. My ze swojej strony chcemy udostępniać naszym klientom całą paletę ciekawych narzędzi, które pomogą w promocji biznesu. home.pl zachęciło wiele małych i średnich firm do pierwszego kroku w wirtualną rzeczywistość, ale nie chcemy zostawiać naszych klientów samym sobie, skoro zrobili jeden krok i są z tego zadowoleni, my mówimy im, że przyszedł czas na kolejne.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|