Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Mimo bardzo silnej konkurencji na rynku telekomunikacyjnym Netii udało się znacząco poprawić wyniki finansowe. Szybko rosła liczba klientów dostępu do internetu, udało się także zwiększyć bazę abonentów telefonii stacjonarnej.

robot sprzątający

reklama


FINANSE

Netia, największy niezależny operator telekomunikacyjny w Polsce, ogłosiła wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2011 roku. Przychody firmy wyniosły 401,2 mln złotych, co oznacza wzrost o 3,7 proc. rok do roku. Po raz pierwszy przekroczony został poziom 400 mln złotych. Zysk EBITDA wyniósł 101,5 mln złotych, czyli był o 12 proc. wyższy niż osiągnięty rok wcześniej.

Koszty sprzedaży wyniosły 270,2 mln zł, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Stanowiły one 67 proc. przychodów. O 12 proc. firma ograniczyła koszty bilingu, usług pocztowych i logistyki. Wyniosły one 8,1 mln zł wobec 9,2 mln zł. Wynik ten udało się osiągnąć głównie dzięki szerszemu wykorzystaniu przez klientów elektronicznych obrazów faktur. Koszty reklamy spadły z 11,2 do 11,0 mln zł, czyli o 3 proc.

Operatorowi udało się osiągnąć zysk operacyjny w wysokości 26,0 mln złotych, o 33 proc. wyższy niż w pierwszym kwartale roku 2010. Wynik netto był jednak ujemny i wyniósł 23,04 mln złotych, co było wynikiem rozpoznania w zeszłym roku 58,3 mln złotych jako kosztu związanego z podatkiem dochodowym od osób prawnych za rok 2003. Było to następstwem wyroku wydanego 15 marca 2011 roku przez Wojewódzki Sąd Administracyjny. Bez uwzględnienia wszystkich kosztów i przychodów o charakterze jednorazowym firma zakończyłaby kwartał z zyskiem netto w wysokości 35,4 mln złotych, czyli o 191 proc. wyższym niż rok temu.

Firma podtrzymała swoją prognozę na rok 2011 opublikowaną 22 lutego.

Na dzień 31 marca 2011 Netia S.A. nie posiadała zadłużenia.

Wszystkie dane finansowe zgodne są z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej.

INTERNET SZEROKOPASMOWY

Na dzień 31 marca 2011 roku Netia posiadała 704.082 klientów usług szerokopasmowych, co oznacza, że w ciągu roku ich liczba wzrosła o 16,7 proc. Wzrost we własnej sieci był dużo słabszy - wyniósł 9,2 proc. - w ten sposób Netia dostarcza internet 223.862 klientom. O 145,5 proc., do 146.070 wzrosła za to liczba klientów obsługiwanych przez uwolnione pętle lokalne (LLU).

Netia zauważa spadek tempa przyłączeń (13.835 wobec 44.050 rok wcześniej), co spowodowane jest zaostrzoną konkurencją cenową głównie ze strony Telekomunikacji Polskiej, co wyeliminowało przewagę cenową telekomu. Znalazło to także odbicie we wskaźniku ARPU - w ciągu roku spadł z 56 do 52 zł. Znacząco wzrósł także koszt pozyskania jednego klienta - ze 186 do 227 zł.

Na koniec roku firma zamierza obsługiwać 780-800 tysięcy klientów usług szerokopasmowych. Wzrost ma nastąpić tak organicznie, jak i w wyniku przejęć kolejnych sieci ethernetowych. Jest to częścią strategii operatora zakładającej pozyskanie miliona klientów.

USŁUGI GŁOSOWE

W przeciwieństwie do Telekomunikacji Polskiej, Netia pochwalić się może wzrostem liczby klientów usług głosowych. Na koniec marca br. wyniosła ona 1.225.967, czyli wzrosła o blisko 53 tys. osób (+4,5 proc.). Co jednak istotne, to fakt, że zmalała liczba abonentów we własnej sieci - w ciągu roku o 6,0 proc., do 326.982 osób. Mniejsza jest także baza klientów WLR, przejętych głównie razem z Tele2 - tutaj spadek wyniósł 1,0 proc. (łącznie obsługiwanych w ten sposób jest 739.456 klientów).

Poprzez pętle lokalne Netia świadczyła usługi 95.112 osobom, co oznacza wzrost o 181,6 proc. rok do roku. O 89,6 proc. w ciągu dwunastu miesięcy, do 45.220 osób, wzrosła liczba klientów korzystających z VoIP. ARPU spadło z 50 do 49 zł. Spadek wynika przede wszystkim ze wzmożonej konkurencji w segmencie biznesowym.

W ciągu ostatniego roku wzrosło zatrudnienie w Netii - liczba pracowników zwiększyła się z 1.410 do 1.452, co było wynikiem przejęcia nowych spółek ethernetowych. O 40 proc., do 40,9 mln zł, wzrosły nakłady inwestycyjne. Firma inwestuje przede wszystkim w aktywację nowych klientów korporacyjnych, a także rozwój usług opartych na LLU.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Netia