Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

UKE: Ustalono środki przeciwko SMS-owym naciągaczom

12-04-2011, 14:11

W ramach walki z naciąganiem na SMS-y wczoraj odbyło się drugie spotkanie przy "stole bez kantów", zorganizowane z inicjatywy Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który rozmawiał z operatorami. Ustalono rozwiązania problemów oraz harmonogram ich wdrażania.

robot sprzątający

reklama


UKE w lutym zaapelował do operatorów o podjęcie działań, które utrudnią wprowadzanie klientów w błąd co do cen i warunków usług świadczonych z użyciem SMS-ów i połączeń o podwyższonej opłacie. W urzędzie od 9 marca trwają rozmowy w sprawie wypracowania mechanizmów, które wyeliminują nieuczciwe loterie i konkursy SMS. Drugie spotkanie "przy stole bez kantów" odbyło się wczoraj.

Ustalono wiele konkretów. Do 15 kwietnia operatorzy podejmą następujące działania:

  • zamieszczą na swoich stronach WWW spis numeracji Premium Rate wraz z informacją o agregatorze, który dysponuje daną numeracją oraz jego danymi kontaktowymi;
  • opublikują informacje o bezpiecznym korzystaniu z usług Premium Rate lub linki do strony UKE z takimi informacjami;
  • poprawią poziom obsługi klientów w zakresie usług Premium Rate - w call center specjalne grupy pracowników będą zajmować się tą tematyką;
  • zostaną wprowadzone progi kwotowe dzienne i miesięczne, po przekroczeniu których klient zostanie poinformowany poprzez wiadomość SMS. W pierwszym etapie wprowadzania mechanizmów ochronnych o przekroczeniu progu będzie informował agregator. Docelowo (w III kwartale 2011 r.) takie progi kwotowe zostaną wprowadzone przez operatorów. Będą oni wysyłać informację uwzględniającą sumę wydatków na usługi Premium Rate u wszystkich agregatorów.

Ponadto na życzenie klienta operatorzy zablokują usługi w wybranych kategoriach numeracji Premium Rate - trwają uzgodnienia techniczne co do terminu wprowadzenia tej funkcjonalności oraz określenia rodzajów kategorii.

>>> Czytaj: Masz dość SMS-ów z loterii? Wyślij takie pismo...

Do 22 kwietnia 2011 r. zostanie przedłożony Prezesowi UKE do zaopiniowania projekt Kodeksu Jakości Świadczonych Usług stworzony przez Komitet Usług Dodanych, w którym zostaną opisane ujednolicone oraz dokładnie sprecyzowane obowiązki podmiotów oferujących usługi Premium Rate i zasady funkcjonowania tego rynku.

Wśród wspomnianych obowiązków znajduje się m.in. obowiązek podawania, wraz z numerem, ceny brutto usługi Premium Rate czcionką w rozmiarze nie mniejszym niż 50% czcionki numeru Premium Rate, z tłem nieutrudniającym zapoznanie się z ceną SMS-a Premium Rate. Czas prezentacji ceny nie może być krótszy niż prezentacja numeru.

Jeśli usługi Premium Rate będą oparte na subskrypcji, informacja taka musi być jednoznaczna i czytelna zarówno w materiałach promocyjnych, jak i informacjach bezpośrednio skierowanych do konsumentów. Subskrypcje nie mogą być uruchamiane za pomocą dowolnego słowa. W przypadku otrzymania zgłoszenia o naruszeniu obowiązków informacyjnych i uczciwych zasad przez dostawcę usługi operator zażąda od usługodawcy natychmiastowej eliminacji naruszeń, a w przypadku braku reakcji rozwiąże umowę z takim dostawcą treści.

Co ważne, reklamacje dotyczące opłat za Premium Rate będzie rozpatrywał operator. Klienci, którzy złożą skargę bezpośrednio do dostawcy w zakresie funkcjonowania usługi, otrzymają od niego odpowiedź. Operatorzy, agregatorzy oraz dostawcy treści zobowiązani są do podniesienia jakości rozpatrywania reklamacji.

W ciągu miesiąca  odbędzie się trzecie spotkanie przy „stole bez kantów”, na którym nastąpi weryfikacja wdrożenia pierwszych mechanizmów ochrony konsumenta. Ponadto Prezes UKE co trzy miesiące będzie zwoływał obrady w celu monitorowania efektów funkcjonowania mechanizmów ochrony konsumenta.

>>> Czytaj: Play wycofuje się z loterii SMS-owych


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE