Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Przeglądarki bliżej 3D - jest specyfikacja WebGL 1.0

04-03-2011, 09:38

Akcelerowana grafika 3D bez potrzeby korzystania z wtyczek znajdzie się w zasięgu twórców aplikacji internetowych właśnie dzięki WebGL. Wersja 1.0 specyfikacji tego rozwiązania została wydana wczoraj. Konsorcjum Khronos Group ogłosiło ten ważny krok na konferencji Game Developers w San Francisco.

robot sprzątający

reklama


WebGL pozwoli na renderowanie grafiki 3D we współczesnych przeglądarkach internetowych wspierających HTML5. Za tworzeniem tego rozwiązania stoi konsorcjum Khronos Group, w którym działają się m.in. Mozilla, Apple, Microsoft, Google i Opera (producenci najważniejszych przeglądarek). WebGL bazuje na rozwiązaniu OpenGL ES 2.0 i korzysta z  elementu Canvas w HTML5.

W najpopularniejszych przeglądarkach technologia powinna być wdrożona do końca roku. Została już zaimplementowana w wydaniach beta przeglądarki Firefox 4, Google Chrome 9.0, testowym buildzie Opery oraz w tzw. "nightly builds" Safari.

>>> Czytaj: Google udostępnia Chrome 9 z WebGL (wideo)

Istnieje już obszerny ekosystem oprogramowania wokół WebGL, które ma ułatwić webdeweloperom tworzenie treści 3D w nowoczesnych przeglądarkach. Te narzędzia to m.in. C3DL, CopperLicht , EnergizeGL, GammaJS, GLGE, GTW, O3D, OSG.JS, SceneJS, SpiderGL, TDL, Three.js oraz X3DOM. Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem www.khronos.org/webgl/wiki/Main_Page.

Khronos Group udostępniła nie tylko specyfikację WebGL 1.0, ale także zestaw narzędzi do testowania, który można pobrać za darmo.

Ponadto konsorcjum ogłosiło uformowanie grupy roboczej WebCL. Technologia ta ma bazować na OpenCL - rozwiązaniu ułatwiającym tworzenie aplikacji działających na heterogenicznych platformach wykorzystujących różne procesory. WebCL ma w przyszłości ułatwić korzystanie z potencjału GPU i CPU w aplikacjach internetowych, co może przełożyć się na bardziej zaawansowane aplikacje do przetwarzania obrazu, wideo oraz zaawansowaną fizykę w grach WebGL.

>>> Czytaj: IE9 nie jest nowoczesny - twierdzi przedstawiciel Mozilli


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Khronos Group