Wyniki badania European Trusted Brands 2010 wykazują duże zaufanie Polaków do internetu. Jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie - pod tym względem wyprzedzają nas jedynie Czesi.
reklama
Jedną z kategorii badania European Trusted Brands, mierzoną w 2010 roku, było zaufanie respondentów do instytucji. Pod wieloma względami Polacy nie różnią się znacznie od pozostałych Europejczyków. Wyjątkiem jest wskaźnik zaufania do internetu, który wśród polskich badanych wyniósł aż 72%. Warto dodać, że średnia dla wszystkich krajów europejskich to 49%. Największe zaufanie do globalnej sieci wykazali respondenci z Czech - 77%.
Wyniki badania znajdują także potwierdzenie w rankingu krajów z największą liczbą użytkowników w najszybciej rozwijającym się portalu społecznościowym na świecie - Facebook. Polska zajmuje w nim 32 miejsce (prawie 3 miliony użytkowników), wyprzedzając takie kraje, jak Norwegia, Austria, Finlandia czy Japonia.
Popularność internetu w Polsce wraz z wprowadzeniem szerokopasmowych łączy internetowych wzrasta w niesamowitym tempie. Taki rozwój sytuacji może być związany z dążeniem Polaków do nowoczesności. W części badania European Trusted Brands, w której respondenci mieli wskazać najważniejsze cechy swojej osobowości, 42% Polaków stwierdziło, że są właśnie nowocześni. Dało to drugi najwyższy wynik w Europie.
Większość Polaków deklaruje również zaufanie do małżeństwa (70%) i Unii Europejskiej (58%), mimo iż pozostali Europejczycy raczej nie ufają tej instytucji.
Brak zaufania Polacy wykazują natomiast w stosunku do polityków (97%) i władz państwowych (87%).
- Polacy są obok Bułgarów i Greków najbardziej w Europie nieufnym narodem. Wyznają powszechnie zasadę „ostrożności nigdy za wiele" zarówno w odniesieniu do ludzi spoza kręgu rodzinno-przyjacielskiego, jak i wobec instytucji. W przypadku instytucji są jednak pewne wyjątki. Na przykład Parlamentowi Europejskiemu ufa większy procent rodaków niż parlamentowi krajowemu. I to nas wyróżnia na tle innych krajów Unii Europejskiej, w których parlamenty krajowe darzone są większym zazwyczaj zaufaniem od Parlamentu Europejskiego - twierdzi prof. Janusz Czapiński. - Takim wyjątkiem są również dziennikarze i internet, którym ufa w Polsce większy odsetek obywateli niż średnio w Europie.
Zdaniem profesora Czapińskiego źródłem tej polskiej selektywnej „nadufności" jest skrajny brak zaufania do polityków i instytucji państwa. To tak, jakby rodacy chcieli powierzyć agendom unijnym większą władzę a dziennikarzom większą kontrolę nad poczynaniami naszych polityków i naszej biurokracji. Dowodzi to słabości państwa - tłumaczy prof. Janusz Czapiński. - Zachłyśnięcie się Polaków internetem, zwłaszcza w wymiarze komunikacji społecznej, także wpisuje się w syndrom poszukiwania alternatywnych form życia poza obszarem zależnym od wszelkich tradycyjnych instytucji i organizacji.
European Trusted Brands to jedno z badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader's Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands przyczynia się także do pogłębienia charakterystyki typowego Europejczyka. Pozwala na poznanie nastrojów społecznych mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze życie.
Tegoroczna - dziesiąta już edycja badania - została przeprowadzona w 16 krajach europejskich. Kraje, które są objęte tegoroczną edycją, to Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja Węgry i Wielka Brytania. Wzięło w niej udział 32 163 respondentów. Badanie realizowano metodą ankiety online i przy pomocy tradycyjnej poczty. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader's Digest. Jak co roku, próba tak została dobrana, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*