Kwestia prawa pracodawcy do monitorowania korespondencji prowadzonej przez pracowników przy użyciu służbowych skrzynek e-mailowych nie jest uregulowana w prawie polskim.
Uważa się, że pracodawca ma prawo monitorowania zawartości tych skrzynek w celu sprawdzenia, czy pracownik należycie wykonuje swoje obowiązki, w szczególności efektywnie wykorzystuje czas pracy. Problem pojawia się, gdy pracownik wykorzystuje skrzynkę służbową do prywatnej korespondencji.
Jeśli pracodawca dopuści się naruszenia tajemnicy korespondencji (prywatnej), pracownik może np. zażądać od niego odpowiedniego zadośćuczynienia. W pewnych okolicznościach możliwa jest także odpowiedzialność karna (art. 267 k.k.)
Nawet jeśli u pracodawcy obowiązuje zakaz korzystania ze służbowych skrzynek e-mailowych w celach prywatnych, pracodawca, który stwierdzi naruszenie tego zakazu, może wyciągnąć w stosunku do pracownika określone konsekwencje (np. nałożyć karę dyscyplinarną), ale co do zasady nie powinien czytać prywatnej korespondencji pracownika.
Najlepsze rozwiązanie to przejrzyste reguły korzystania ze służbowych skrzynek e-mailowych oraz poinformowanie pracowników o monitorowaniu korespondencji.
Szczegóły w Gazecie Prawnej w artykule Czy pracodawca ma prawo monitorować korespondencję e-mailową pracowników
Agnieszka Lechman-Filipiak
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|