Prawie co 10. użytkownik gier wideo w wieku do 18 lat ma objawy uzależnienia od tego typu rozrywki – uważają badacze z Iowa State University i NIMF. Uzależnienie to objawia się m.in. zaniedbywaniem obowiązków na rzecz gier.
reklama
Wielu rodziców zauważa, że ich dzieci spędzają dużo czasu przy grach wideo. Nie zawsze oznacza to uzależnienie. Możemy o nim mówić dopiero wtedy, gdy zaburzone jest normalne funkcjonowanie. Badacze z Narodowego Instytutu Mediów i Rodziny w Minneapolis (NIMF) oraz Iowa State University uważają, że aż 8,5% amerykańskich dzieci to uzależnieni gracze.
W ramach swoich badań naukowcy przeanalizowali zachowania 1178 dzieci w wieku od 8 do 18 lat. Grupa została dobrana tak, aby była reprezentacyjna dla społeczeństwa USA. Sondaż był realizowany w oparciu o 11 kryteriów stosowanych przy badaniu stopnia uzależnienia od hazardu. Pytano dzieci m.in. o uczucia towarzyszące grze i skłonność do okłamywania rodziny i przyjaciół w kwestii czasu spędzonego przy grze itd.
Badania pokazały przede wszystkim dużą popularność gier. Blisko 90% ankietowanych przyznaje się do grania. Średnia ilość czasu spędzanego tygodniowo przy grach wynosiła 16,4 godzin dla chłopców oraz 9,2 godzin dla dziewcząt.
8,5% ankietowanych wykazało patologiczne wzorce zachowań związanych z grami, tzn. spełniło co najmniej sześć z jedenastu wspomnianych kryteriów. Najczęściej spotykanym niepokojącym symptomem było unikanie prac domowych na rzecz grania w gry wideo.
Co czwarty ankietowany przyznał, że gra, aby poradzić sobie z własnymi problemami. Podobna liczba przyznaje, że gra w czasie, kiedy powinna odrabiać lekcje. Piąta część badanych twierdzi, że byle jak wykonała zadania szkolne lub kiepsko wypadła na egzaminach właśnie z powodu spędzania dużej ilości czasu na grach.
Na szczęście gracze uzależnieni nie prezentowali jednego z najgorszych zachowań charakterystycznych dla osób uzależnionych. Nie są oni w stanie kraść, jeśli zostaną odcięci od możliwości grania. Stwierdzono natomiast, że częściej są to osoby nadpobudliwe i skłonne do bójek.
Naukowcy zwracają uwagę na to, że badania dowiodły jedynie korelacji pomiędzy problemami w szkole a graniem w gry wideo. Trudno powiedzieć, co w tym przypadku jest przyczyną, a co skutkiem. Nie wiemy, czy to gry powodują problemy, czy też uczniowie z trudnościami częściej grają, aby zapomnieć o kłopotach.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*