Od miesięcy użytkownicy łączy TP mają problemy w łączeniu się z serwerami IRC. Telekomunikacja tłumaczy się wprowadzanymi zabezpieczeniami, blokując niektóre serwery i usługi IRC. Internauci widzą w tym zapędy cenzorskie firmy.
reklama
Co najmniej dwa miesiące trwa wojna nerwów między internautami odcinanymi od dostępu do PolNet czy IrcNet a Telekomunikacją Polską, która wprowadza nowe zabezpieczenia chroniące przed cyberprzestępczością. Dyskusje toczą się m.in. na Wykopie oraz na wielu grupach dyskusyjnych. Problem powraca regularnie.
O wypowiedź w tej sprawie Dziennik Internautów poprosił rzecznika prasowego Grupy TP. Wojciech Jabczyński odpowiedział:
nie blokujemy dostępu do wszystkich serwerów IRC, ale tylko tych, za pośrednictwem których świadomie lub nieświadomie jest prowadzona niebezpieczna dla użytkowników działalność. W ramach prowadzonych testów na bieżąco przyglądamy się działaniom tych serwerów i zablokowane adresy zostaną odblokowane, kiedy nie będą stanowiły żadnego zagrożenia.
W połowie grudnia TP SA wypuściła również informację prasową, w której tłumaczy się z pojawiających się ograniczeń w dostępie do serwerów IRC:
Telekomunikacja Polska wprowadziła testowo nowe rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo użytkowników sieci TP. Zabezpiecza ono komputery i systemy klientów przed wykorzystaniem ich bez wiedzy właścicieli do cyberprzestępstw m.in. do rozsyłania spamu i wirusów. Telekomunikacja informuje o trwającym programie walki z tzw. komputerami zombie, sterowanych z zewnątrz bez wiedzy właściciela.
Ze względu na to, że sieci botnet są bardzo często kontrolowane za pośrednictwem serwerów IRC, wprowadzenie nowych zabezpieczeń może spowodować zablokowanie niektórych usług i serwerów tego typu. Według TP SA korzyścią dla internautów ma być zmniejszenie zagrożenia wykorzystania komputera do działań przestępczych. Mówi się również o zmniejszeniu ilości spamu i podniesieniu bezpieczeństwa danych przesyłanych za pośrednictwem sieci.
Takie wytłumaczenie nie zadowala jednak użytkowników IRC-a. W serwisie OSnews.pl jeden z internautów o nicku aqz tak komentuje obecną sytuację:
Jeżeli ktoś chce takich zabezpieczeń - proszę bardzo, ale trzeba trochę ruszyć głową i dać też możliwość wyłączenia tej bzdury. Przykro mi, że firma której jestem klientem ma mnie za idiotę.
Zgadza się z nim m.in. jrs:
sprawę załatwiłaby wprowadzenie panelu klienta z opcją wyłączenia blokady dla _świadomych_ użytkowników.
Nic jednak nie wskazuje na to, by takie rozwiązanie miało się pojawić w najbliższej przyszłości.
Aktualizacja
Skontaktowaliśmy się z Wojciechem Jabczyńskim ponownie, tym razem w związku z pytaniem naszego Czytelnika:
Ta blokada bardzo mnie dotyka gdyż IRC był jednym z kanałów kontaktu z moim pracodawcą. Czy na tej podstawie mogę wypowiedzieć tepsie umowę o neostradę?
Oto uzyskana przez nas odpowiedź:
Klient zawsze może wypowiedzieć umowę. Ma prawo złożyć reklamację i wtedy będziemy ją rozpatrywać. Niestety, nie mogę skomentować sytuacji hipotetycznej.
Warto również zwrócić uwagę na to, co pisze na swoim oficjalnym blogu rzecznik TP SA. Stwierdza on, że Telekomunikacja Polska w istocie nie blokuje serwerów IRC, a jedynie
te serwery, za pośrednictwem, których świadomie lub nieświadomnie jest prowadzona niebezpieczna dla użytkowników działalność. Jeśli administratorzy zadbają, aby były bezpieczne, a tak już się dzieje w kilku przypadkach, zablokowane adresy zostaną uwolnione.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*