Po publikacji listu jednego z naszych Czytelników, który zarzucił spółce Gadu-Gadu utrudnianie usunięcia swoich danych z serwisu MojaGeneracja.pl, Dziennik Internautów poprosił GIODO o opinię w tej sprawie. W aktualizacji podajemy także stanowisko Gadu-Gadu.
E-mail dotyczący kontrowersyjnych praktyk Gadu-Gadu ukazał się na naszych łamach w poniedziałek. Można się z niego dowiedzieć, że usunięcie profilu w serwisie społecznościowym MojaGeneracja.pl wiąże się z likwidacją numeru GG. Czytelnika najbardziej zbulwersował fakt, że usunięcie danych przypisanych do wskazanego numeru następuje dopiero po 6-miesięcznym okresie karencji.
O skomentowanie zaistniałej sytuacji Dziennik Internautów poprosił zarówno przedstawiciela Gadu-Gadu, jak też współpracującego z redakcją prawnika. Jarosław Rybus, rzecznik prasowy GG, nie zauważył w opisanym procederze nic nagannego, poinformował nas też, że użytkownik "w sprawach spornych, nagłych, może zwrócić się o wsparcie do grupy moderatorów serwisu, którzy mają również możliwość kasowania wizytówek".
Olgierd Rudak, redaktor naczelny Lege Artis, zapewnił natomiast, że "praktyka, zgodnie z którą dane są usuwane dopiero po 6 miesiącach, jest niezgodna z prawem". Niektórym Czytelnikom Dziennika Internautów opinia ta nie przypadła do gustu, czemu dali wyraz w komentarzach. Dlatego też nie omieszkaliśmy zapytać o zdanie GIODO.
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przedstawił dzisiaj Dziennikowi Internautów swoje stanowisko w omawianej sprawie: "Ustawa o ochronie danych osobowych określa ogólne zasady przetwarzania danych osobowych. W przypadku, gdy pewne kwestie uregulowane są szczególnymi przepisami, wówczas stosujemy te przepisy.
W przypadku, który Pani opisuje, jak słusznie zauważył Pan Olgierd Rudak, zastosowanie mają przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, którego art. 7 stanowi, że usługodawca ma obowiązek bezpłatnie udostępnić usługobiorcy możliwość zakończenia w każdej chwili korzystania z usług.
Po zakończeniu korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną usługodawca może przetwarzać tylko dane określone w art. 18. Są to dane niezbędne do rozliczenia usługi oraz dochodzenia roszczeń z tytułu płatności za korzystanie z usługi, niezbędne do celów reklamy, badania rynku oraz zachowań i preferencji usługobiorcy z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości usług świadczonych przez usługodawcę za zgodą usługobiorcy, niezbędne do wyjaśnienia okoliczności niedozwolonego korzystania z usługi, dopuszczone do przetwarzania na podstawie odrębnych ustaw lub umowy.
Warto dodać, że osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo do ich kontroli. Prawo to wyraża się m.in. możliwością wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W przypadku jego wniesienia dalsze przetwarzanie przez administratora danych jest niedupuszczalne (art. 32 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 32 ust. 2)".
Więcej szczegółów w artykule pt. Gadu-Gadu utrudnia usunięcie swoich danych?
AKTUALIZACJA
"W nawiązaniu do artykułu i przedstawionych w nim stanowisk prawnika, GIODO oraz Czytelnika chciałbym podkreślić, że Gadu-Gadu prowadząc działalność gospodarczą przestrzega obowiązujących przepisów prawa, w tym również Ustawy o ochronie danych osobowych" - napisał do redakcji Dziennika Internautów Jarosław Rybus, rzecznik prasowy GG. W dalszej części oświadczenia czytamy:
"Jeśli można mieć jakieś zastrzeżenia, to odnośnie faktu, iż opcja taka nie jest podana "na tacy". Jednakże faktu tego nie można uznać za równoznaczny z naruszaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. To pierwszy według mojej wiedzy przypadek od kilku lat istnienia serwisu, kiedy to użytkownik zwraca się z takim zapytaniem.
Odnosząc się do konkretnych punktów dyskusji: użytkownik może w każdej chwili, bezpłatnie, na swoje żądanie wykasować swoje dane z katalogu publicznego komunikatora Gadu-Gadu, jak i z serwisu generacji - niczego w tym zakresie nie utrudniamy ani nie blokujemy, jak mogłoby wynikać z artykułu. Zdajemy sobie bowiem sprawę z praw, jakie Ustawa o ochronie danych osobowych przyznaje osobom udostępniającym swoje dane osobowe. Wszelkie wymagania są więc przez nas spełnione.
Fakt "utrudniania" usuwania danych może być rozumiany w tym konkretnym przypadku wyłącznie jako brak występowania funkcjonalności pozwalającej jednym kliknięciem takie dane usunąć.
Okoliczności przedmiotowego przypadku wskazują, że funkcjonalność taka może być pożądana i oczekiwana przez użytkowników. W związku z powyższym, kierując się potrzebami użytkowników i biorąc pod uwagę zgłoszone wątpliwości, podejmiemy wszelkie czynności techniczne w celu dodania w najbliższym czasie takiej funkcjonalności".
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*