Projekt rozporządzenia MEN, w którym uwzględniono informatykę dla klas I-III, zawiera kilka dobrych pomysłów, ale brakuje w nim istotnych szczegółów – uważa Polskie Towarzystwo Informatyczne (PTI). Organizacja ma swoje propozycje dotyczące dalszych etapów kształcenia, np. proponuje wprowadzenie programowania obiektowego i skreślenie wymagań dotyczących kryptografii.
Opinia wydana przez PTI dotyczy projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego i Kształcenia Ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dokument ten mówi ogólnie o treściach nauczania i celach edukacyjnych stawianych na każdym etapie kształcenia szkolnego.
Przede wszystkim PTI chwali pomysł wprowadzenia informatyki do klas I-III. Jednocześnie jednak Towarzystwo zwraca uwagę na problemy – szkoły muszą być lepiej wyposażone w komputery, a nauczyciele muszą być przygotowani do prowadzenia zajęć informatyki dla młodszych dzieci.
PTI zwraca też uwagę na to, że nie określono liczby godzin przeznaczonych na realizację Podstawy Programowej przedmiotów informatycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych. Z reguły jednak liczba godzin nie jest określana w podstawie programowej, ale w rozporządzeniu dotyczącym tzw. planu ramowego.
Towarzystwo ma również uwagi co do innych etapów edukacyjnych. W jego opinii w drugim etapie nauczania (klasy IV-VI) wymagania dotyczące uczenia się języka programowania poprzez zabawę powinny być bardziej szczegółowo określone.
PTI sugeruje podanie puli języków programowania do wyboru, przy realizacji zagadnień związanych z algorytmiką, o stopniu poziomu abstrakcji odpowiadającym poziomowi edukacyjnemu. Wybór konkretnego języka powinien pozostać w gestii nauczyciela. Obecnie w projekcie Podstawy Programowej jest mowa tylko o tym, że "uczeń za pomocą ciągu poleceń tworzy proste motywy lub steruje obiektem na ekranie".
Na etapie gimnazjum PTI proponuje uszczegółowić wymagania stawiane uczniom. Zdaniem Towarzystwa trzeba od uczniów wymagać m.in. wykonywania animacji wielokątowych i wielofazowych, komponowania melodii w edytorze muzycznym, nagrywania oraz modyfikowania dźwięków, osadzania obiektów na ekranie, tworzenia własnych klas obiektów itd.
Co do etapu liceum, PTI przede wszystkim krytykuje usunięcie z Podstawy Programowej programowania obiektowego. To praktycznie eliminuje wykorzystanie możliwości nowoczesnych języków programowania. Zdaniem PTI, wbrew wciąż jeszcze obowiązującemu przekonaniu, programowanie obiektowe nie jest tak trudne, aby nie mogło pojawić na etapie szkolnym.
PTI pozytywnie ocenia wprowadzenie realizacji samodzielnego lub zespołowego projektu programistycznego, ale zdaniem organizacji w projekcie Podstawy brakuje odwołań do tematów dotyczących narzędzi związanych z tworzeniem interfejsu użytkownika. Ponadto PTI proponuje skreślić punkt dotyczący kryptografii. Zdaniem Towarzystwa algorytmy związane z kryptografią są zbyt trudne do realizowania podczas lekcji informatyki. Powinny one co najwyżej wzbogacić treści nauczania zajęć dodatkowych.
PTI zwróciło też uwagę na brak poprawności językowej w Podstawie Programowej, niejednoznaczność sformułowań i stosowanie zwrotów potocznych. Dokument jest też zredagowany w niejednolity sposób (wypunktowania, numeracje, odstępy). Wady te również powinny być - według PTI - usunięte przed opublikowaniem Podstawy.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|