Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

W dniu swoich piątych urodzin, 24 października Swistak.pl opublikował nową wersję platformy aukcyjnej. W kolejnej odsłonie Świstaka doszło do zmian nie tylko graficznych, ale też w sposobie przeprowadzania transakcji i ich oceniania.

Swistak.pl - nowa strona główna
fot. - Swistak.pl - nowa strona główna
Nowa strona główna Świstaka jest bardzo przejrzysta i sprawia dobre wrażenie, nie to jednak stanowi sedno zmian. Dużo istotniejsze jest zastąpienie tradycyjnego systemu licytacji internetowych swego rodzaju targowaniem się.

Obecnie obok ofert typu "kup teraz" pojawiły się aukcje, w których dodatkowo kupujący będzie mógł skorzystać z opcji "zaproponuj cenę". Gdy klient wyśle propozycję, sprzedawca otrzyma 24 godziny (bądź 48 w czasie weekendów i świąt) na jej akceptację lub odrzucenie. Po tym okresie oferta dezaktualizuje się.

Swistak.pl - zaproponuj cene
fot. - Swistak.pl - zaproponuj cene
Kolejną istotną innowacją jest rozbudowa systemu reputacji użytkowników. W nowym Świstaku wprowadzono możliwość wystawiania szczegółowych ocen (w skali od 1 do 5) trzech różnych aspektów transakcji:

  • Logistyki - a więc szybkości dostarczania towaru i sposobu jego zabezpieczenia.
  • Zgodności towaru z opisem.
  • Jakości obsługi klienta.

Niestety, wraz z wprowadzeniem zmian ukryte zostały dotychczasowe komentarze. Co prawda nadal widać liczbę uzyskanych punktów, jednak bez uszczegółowienia, czy zostały wyliczone wyłącznie na podstawie opinii pozytywnych, czy też zdarzały się w historii danego aukcjonera komentarze neutralne i negatywne.

Zmodyfikowany został również sposób prezentowania ofert na liście kategorii, a także na stronach samych aukcji. Obecnie na podstronach kategorii postawiono na ekspozycję grafiki, co z pewnością może pomóc, gdy chce się coś znaleźć szybko i zakłada się, że dana oferta będzie posiadała ładne zdjęcie, a porównanie z konkurencją w danym przypadku jest zbyteczne.

Zastosowane rozwiązanie z pewnością jest bardziej estetyczne i ma swoje plusy, jednak w przypadku, gdy nastawiamy się na porównanie większej liczby ofert, bardziej przydatny byłby klasyczny styl wyświetlania listy aukcji. Chociażby ze względu na fakt, iż pozwalał on na wyświetlenie większej ich liczby na mniejszej przestrzeni - nie wymuszając częstego przewijania ekranu i przechodzenia na kolejne podstrony. Osobiście sądzę, że optymalnym wyjściem byłoby umożliwienie użytkownikowi przełączania obu trybów.

Jeśli chodzi o sposób przedstawiania samych aukcji, opcja zakupu wróciła na górę opisu aukcji (przez dłuższy czas była wyświetlana pod aukcjami), co z pewnością jest zmianą na plus. Kolejnymi pozytywnymi aspektami jest wprowadzenie pod ofertą listy pozostałych aukcji danego sprzedawcy i możliwość ustawienia w aukcjach tagów (słów kluczowych).

Nie obyło się jednak bez problemów

Przy najpopularniejszej w Polsce rozdzielczości ekranu 1024x768, aby zapoznać się z informacjami o formie transportu czy lokalizacji sprzedającego, konieczne jest przewijanie ekranu. Problem może też nastąpić, jeśli szablon aukcji miał w założeniu wykorzystywać całość standardowej szerokości ekranu. Ponieważ obecnie ma do dyspozycji jedynie kolumnę, może w takich przypadkach dojść do sytuacji, gdy okno przeglądarki będzie trzeba przewijać w bok.

Uruchomienie nowej edycji zostało poprzedzone trzema etapami beta testów, jednak niestety nadal widać pewien falstart i konieczność wprowadzenia drobnych poprawek związanych zarówno z funkcjonalnością, jak i użytecznością serwisu. Generalnie jednak kierunek zmian jest obiecujący.

Jako ciekawostkę należy odnotować fakt, iż wedle zapewnień Krzysztofa Szarskiego, PR managera platformy Świstak, w planach jest stworzenie wokół serwisu społeczności oraz szeroko pojęta edukacja na temat zakupów internetowych.

Przedstawiciel platformy Swistak.pl poinformował ponadto, że liczba odwiedzających serwis we wrześniu przekroczyła 1,3 milion unikalnych użytkowników (powołuje się przy tym na dane Google Analytics). Co istotne, serwis nie pobiera prowizji i na dzień dzisiejszy nie przewiduje wprowadzenia tego typu opłat od wystawionych aukcji.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl