Boom na rynku urządzeń do nawigacji
W ubiegłym roku hitem wśród kupowanych przez Polaków gadżetów były urządzenia GPS. Ich sprzedaż wzrosła o 400% w porównaniu do roku 2006! Analitycy sądzą, że popularności systemów do nawigacji sprzyjają spadające ceny, oraz moda na nowinki technologiczne - czytamy w raporcie Money.pl.
Raport został przygotowany przez firmę badawczą Gfk Polonia. Wynika z niego, że w ubiegłym roku sprzedano około 250 tys. urządzeń do nawigacji GPS, z czego ok. 10 do 30 tys. urządzeń trafiło do odbiorców instytucjonalnych.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy tylko w sieci Media Markt sprzedaż urządzeń GPS wzrosła o 400% w porównaniu do roku 2006 r. W marketach Electro World wzrost sprzedaży wyniósł 70%, a w sklepie gps24.pl o 150%.
Dobrym wynikom sprzedaży towarzyszy wzrost liczby dostępnych marek i spadek cen. Według danych GfK Polonia, średnia cena sprzedanego urządzenia spadła z 1800 zł w grudniu 2006 do 1100 zł obecnie. Pod koniec ubiegłego roku na polskim rynku było już ponad 40 konkurujących marek i ponad 160 modeli. By uświadomić sobie zmiany na rynku warto przypomnieć, że w sierpniu 2006 roku było to odpowiednio 12 marek i 35 modeli.
Zaobserwowano też, że czołowi producenci wzbogacają sprzęt o nowe funkcje, co pozwala im utrzymywać wysoką cenę. Zestawy starsze i gorzej wyposażone wyraźnie tanieją. Modele, które kosztowały w 2006 ok 1200 zł, w 2007 r. można było kupić za połowę tej ceny.
Ponadto w ubiegłym roku urządzenia PND po raz pierwszy wyprzedziły w sprzedaży palmtopy z funkcją GPS. W dużej mierze jest to zasługa taniejących map. Na palmtopach istniała bowiem możliwość instalowania map pirackich.
Arkadiusz Bicki z GFK Polonia powiedział Money.pl, że optymistycznym prognozom na przyszłe lata sprzyja małe nasycenie rynku, wynoszące mniej niż 10%. W Polsce jest obecnie około 16 milionów samochodów oraz łącznie około 500 - 600 tysięcy urządzeń PND i PDA (z funkcją GPS) będących w użyciu.
Więcej na ten temat w Money.pl: Raport o rynku GPS w Polsce