Telemedycyna podoba się Polakom, ale...
Telemedycyna, czyli usługi medyczne świadczone przez telefon i internet podobają się 42% Polaków, mimo że dwie trzecie respondentów (65%) nigdy o jej istnieniu nie słyszało. Wielu z nas nie ma również zaufania co do jakości tych usług - wynika z badań TNS OBOP.
Telemedycyna z wykorzystaniem internetu, sieci komórkowych a nawet łączy satelitarnych, jest w krajach wysoko rozwiniętych ważnym uzupełnieniem bezpośredniego kontaktu z lekarzem. Forma ta może przyśpieszać diagnostykę, ułatwiać dostęp do opieki zdrowotnej osobom oddalonym od ośrodków medycznych i ograniczać koszty usług. W Polsce jest jeszcze rzadkością.
Z raportu TNS OBOP pt. "Postawy Polaków wobec technologii teleinformatycznych w medycynie" dowiadujemy się, że dwie trzecie (65%) ankietowanych nigdy nie słyszało o istnieniu takich usług, a 67% nie wie o możliwości korzystania z nich w Polsce.
Respondenci, którzy o telemedycynie słyszeli, rozpoznają ją najczęściej jako możliwość uzyskania informacji o dostępie do specjalisty lub zamawiania wizyty za pośrednictwem internetu czy telefonu (22%), zdalne diagnozowanie umożliwiające pomiar parametrów życiowych (9%) oraz telekonsultacje lekarzy z odległych ośrodków i operacje teleasystowane (10%).
Ogólna akceptacja dla wprowadzenia telemedycyny w Polsce kształtuje się na poziomie 42% jednak mimo to usługi telemedyczne nie wzbudzają zaufania Polaków. Jedynie zamawianie wizyty, np. przez internet lub informacja o dostępie do specjalisty spotyka się opiniami pozytywnymi wyrażanymi częściej niż opinie negatywne (46% opinii pozytywnych i 44% negatywnych).
W przypadku wszystkich pozostałych usług, o które pytali ankieterzy, proporcje są odwrotne. Przykładowo w przypadku usługi recepta 49% ankietowanych wyraziło opinię negatywną, a 41% pozytywną. Telekonsultacje zebrały tylko 31% pozytywnych opinii, a zdalne diagnozowanie 29%.
Badania TNS OBOP zrealizowano w okresie 22-26 czerwca 2007r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1004 Polaków w wieku od 15 lat wzwyż.