Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

News Corp. skończy z bezpłatnymi wiadomościami

07-08-2009, 08:44

Na pobieranie opłat za dostęp do wiadomości online zdecydowany jest Rupert Murdoch, wydawca i właściciel News Corp. Jego zdaniem jeśli tak duży gracz, jak News Corp., zacznie pobierać opłaty, nie będzie oznaczać to klęski, gdyż inni mogą szybko pójść w jego ślady.

Informacje o planach Ruperta Murdocha jako pierwszy podał Financial Times. Z cytowanych przez gazetę wypowiedzi wynika, że News Corp. ma zamiar pobierać opłaty za dostęp do wszystkich serwisów internetowych z wiadomościami.

Do News Corp. należą m.in. gazety The Times, Wall Street Journall, New York Post, News International. Korporacja posiada też stacje telewizyjne i jest właścicielem serwisu MySpace. Tego ostatniego zmiany nie będą dotyczyć.

Jeśli osiągniemy sukces, inne media podążą za nami – mówił Murdoch przewidując "znaczne przychody" z pobierania opłat za dostęp do różnych newsów online. Murdoch zauważa, że niebezpieczną konkurencją będzie w tym przypadku BBC, która oferuje wiadomości za darmo. Murdoch wierzy jednak, że nowa polityka News Corp. zwycięży.

Właściciel News Corp. już w ubiegłym roku zapowiadał wprowadzenie płatnego dostępu do stron z wiadomościami. Spodziewano się jednak, że jego korporacja będzie eksperymentować z różnymi swoimi serwisami i ostatecznie ustanowi opłaty tylko tam, gdzie będzie to najbardziej opłacalne.

Ogłoszone 5 sierpnia wyniki finansowe News Corp. nie były rewelacyjne. Przedsiębiorstwo zanotowało w II kwartale kalendarzowym 203 mln USD czystej straty. W analogicznym okresie roku ubiegłego zanotowano 1,1 mld USD czystego zysku. Być może dlatego Rupert Murdoch stracił wiarę w udostępnianie informacji za darmo w zamian za zyski z reklam. Teraz uważa on, że dobre jakościowo dziennikarstwo jest zbyt kosztowne, aby utrzymywać je wyłącznie z reklam. Jeszcze w 2007 r. wydawca był innego zdania.

Analitycy są sceptycznie nastawieni do pomysłu. Trudno jest bowiem być tym pierwszym podmiotem, który ustanawia opłaty, podczas gdy inni nadal będą udostępniać treści bezpłatnie.

Inaczej do pomysłu podchodzą wydawcy. Szef Springera Mathias Doepfner powiedział agencji DPA, że bezpłatne treści powoli powinny znikać z internetu. Również Robert Iger z The Walt Disney Company wyraził miesiąc temu opinię, że treści w internecie nie muszą być darmowe, a czytelnicy będą chcieli za nie zapłacić.

Obecnie płatny jest dostęp do tekstów w The Wall Street Journall. Zdaniem Murdocha gazeta ta osiągnęła sukces w ramach tego modelu i związane z tym doświadczenia zostaną przeniesione na inne serwisy News Corp. Warto jednak zauważyć, że eksperymenty z płatnymi treściami robił także The Times. Ostatecznie porzucono je, dochodząc do wniosku, że zysk z reklam będzie większy.

Generalnie w ostatnim czasie wiele mediów stara się znaleźć sposób na zwiększenie przychodów z newsów online. Przykładem na to mogą być ostatnie działania i zapowiedzi Associated Press.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Samsung



fot. HONOR








fot. Freepik