Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kulturowe gry wideo z szansą na ulgę podatkową. Jeśli MKiDN zatwierdzi

08-11-2018, 09:27

Powraca temat wspierania produkcji tzw. gier kulturowych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W październiku ukazał się projekt ustawy wyjaśniający, jakie kryteria musi spełnić przedsiębiorca, by otrzymać znaczną ulgę podatkową.

robot sprzątający

reklama


Nawet do 100% kosztów kwalifikowanych odliczonych od podstawy opodatkowania - taki łakomy kąsek przygotowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla polskich twórców gier wideo. Ale nie dla wszystkich.

Twórca gry musi ponieść koszty kwalifikowane w wysokości co najmniej 100 tys. zł, w całości odpowiadać za wypuszczenie gry (tj. ją zaprojektować, wyprodukować i przetestować - to oznacza, że o ulgę nie mogą ubiegać się podwykonawcy, chyba, że wystąpią jako konsorcjum zaangażowane w całą produkcję) i przejść tzw. test kulturowy.

Ten ostatni punkt - uwzględniający m.in. miejsce akcji, głównych bohaterów, kontekst kulturowy bądź historyczny etc. - choć brzmi jak typowo polski wynalazek, jest kalką podobnych pomysłów z krajów UE (brytyjski Video Games Tax Relief czy francuski Crédit d'impôt jeu vidéo), Kanady czy Stanów Zjednoczonych.W Polsce spełnienie tego kryterium będzie indywidualnie oceniało MKiDN. Ministerstwo - niezależnie od administracji skarbowej sprawdzającej prowadzenie ewidencji kosztów - będzie też mogło kontrolować przedsiębiorcę przez cały etap produkcji gry pod kątem spełnienia wymogów kulturowych. Dopiero tzw. certyfikat końcowy, potwierdzający spełnienie wszystkich kryteriów, będzie uprawniał do ulgi podatkowej.

Z jednej strony cieszy, że polski rząd dostrzega potencjał branży gier wideo i daje deweloperom różne instrumenty wsparcia. Z drugiej strony, pojawiają się obawy, że będą powstały produkcje mierne, za to skrojone "pod ustawę", a zbyt wąski kontekst kulturowy ograniczy zainteresowanie grą na rynkach zagranicznych. Oczywiście, jest "Wiedźmin". Ale ile "Wiedźminów" jest w stanie wyprodukować polska branża?

Zobacz, co piszą na te temat inne media:

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego: projekt ustawy z 10.10.2018;

Dziennik Gazeta Prawna z analizą PwC: porównanie z innymi krajami, możliwości dla przedsiębiorców;

Dzieje.pl: analiza z punktem widzenia Stowarzyszenia Polskie Gry i Europejskiej Federacji Twórców Gier

Business Insider: analiza (wspólnie z Forum Obywatelskiego Rozwoju) podłoża politycznego i potencjalnych zagrożeń (materiał z sierpnia 2018 r.)

Wyborcza.pl (materiał z lipca 2018): wypowiedzi producentów gier (czy grozi nam zalew niskiej jakości gier "na zamówienie")

Wyborcza.pl: raport z ministerialnej oceny projektu nowego aktu prawnego


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E