Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kradzież danych finansowych była celem 1/4 ataków phishingowych w 2014 r.

Piotr Kupczyk 13-02-2015, 14:01

Przeprowadzając kampanie phishingowe, cyberprzestępcy przenieśli uwagę z banków na systemy płatności oraz sklepy internetowe - wynika z badania Kaspersky Lab.

robot sprzątający

reklama


Phishing to rodzaj oszustwa internetowego, który jest wykorzystywany przez cyberprzestępców w celu nakłonienia użytkowników do podania swoich danych (np. loginów oraz haseł). By osiągnąć swój cel, oszuści tworzą fałszywe wiadomości e-mail oraz strony internetowe imitujące popularne zasoby online.

Odsetek phishingu finansowego zmniejszył się w ubiegłym roku o 2,7% w porównaniu z 2013 r. - głównie na skutek spadku poziomu phishingu bankowego. Jednocześnie zwiększył się proporcjonalnie odsetek phishingu atakującego inne kategorie finansowe.

Rok w liczbach

  • Cyberprzestępcy wykorzystywali nazwy dobrze znanych banków w 16,3% ataków; w 2013 r. odsetek phishingu bankowego wynosił 22,2%.
  • W kategorii „systemy płatności” cyberprzestępcy brali na celownik głównie dane należące do użytkowników kart Visa (31,02% ataków), PayPal (30,03%) oraz American Express (24,6%).
  • Nazwy znanych sklepów internetowych były wykorzystywane w 7,3% ataków (6,5% w 2013 r.).
  • W 5,1% przypadków technologie ochrony Kaspersky Lab zostały aktywowane na skutek wykrycia stron phishingowych odnoszących się do systemów płatności, co stanowi wzrost o 2,4% w porównaniu z 2013 r.
  • Odsetek phishingu finansowego wykrytego na komputerach Mac zwiększył się o 9,6% w porównaniu z poprzednim rokiem i stanowił 48,5% wszystkich zagrożeń wykrywanych przez technologie Kaspersky Lab w systemach OS X.

Organizacje, których wizerunek był najczęściej wykorzystywany w atakach phishingowych

Amazon pozostał najczęściej atakowaną marką w kategorii „sklepy online” – 31,7% ataków w tej kategorii wykorzystywało strony phishingowe zawierające wzmiankę o tej firmie.

- Wzrost ilości phishingu finansowego, jaki zaobserwowaliśmy w przeszłości, wywołał naturalną reakcję ze strony firm wykorzystywanych najczęściej w oszustwach finansowych – organizacje te zaczęły aktywnie zwalczać kanały dystrybucji phishingu, w szczególności wiadomości spamowe. Przyczynia się to do obniżenia poziomu ataków, których celem są niektóre z większych organizacji. Z drugiej strony, nastąpiła natychmiastowa odpowiedź cyberprzestępców, którzy wzięli na celownik nowe „rynki”. W 2014 r. zauważyliśmy na przykład wiele oszustw phishingowych wykorzystujących strony, na których można kupić bilety lotnicze. W przeszłości cele te dość rzadko były atakowane w ramach oszustw phishingowych - powiedziała Nadieżda Demidowa, analityk treści internetowych, Kaspersky Lab.

Eksperci odnotowali również wzrost ilości phishingowych ataków finansowych na użytkowników komputerów Mac. Łącznie około 48,5% wszystkich ataków phishingowych wykrytych na komputerach z zainstalowanymi produktami bezpieczeństwa dla systemu OS X miało na celu kradzież danych finansowych. W szczególności banki były celem 29% ataków, systemy płatności - 11,21% ataków, natomiast sklepy internetowe - 8,32% ataków.

Czytaj także: OS X i Windows są w porównywalnym stopniu narażone na ataki - twierdzi Kaspersky Lab


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Kaspersky Lab