Linie lotnicze w swoich ofertach, także na stronach internetowych, muszą już informować podróżnych o wysokości wszystkich opłat, od których zależy ostateczna cena biletu. Nowe przepisy weszły w życie w całej Unii Europejskiej 1 listopada.
Na ostateczną cenę biletu składają się taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe oraz inne dopłaty. Jednak przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o należnościach, które pasażerowie zobowiązani są ponieść. Problem dotyczy szczególnie ofert promocyjnych.
Jak informuje UOKiK, linie lotnicze informując podróżnych o ostatecznej cenie biletu wielokrotnie nie podawały rzeczywistej wysokości poszczególnych opłat, ukrywając należne marże i inne koszty w opłatach lotniskowych. Te ostatnie, zgodnie z definicją, pobierane są od przewoźników przez zarządzających lotniskiem za wykonywanie m.in. usług związanych z obsługą pasażerów, ale także startu czy lądowania.
Na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, każdy przewoźnik został zobowiązany od 1 listopada br. do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty.
Konsumenci mają prawo oczekiwać wyszczególnienia wszystkich rodzajów opłat oraz podania im ostatecznej ceny już na etapie rezerwacji, a także wyraźnej, przejrzystej i jednoznacznej informacji o wszystkich opcjonalnych dopłatach. Przepis dotyczy także internetowych stron linii lotniczych.
Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku.
Przypadki naruszeń przez przewoźników lotniczych przepisów Rozporządzenia można zgłaszać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Z kolei do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy kierować wyłącznie zawiadomienia o możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W uzasadnionych przypadkach UOKiK będzie wszczynał postępowania. Za wprowadzanie konsumentów w błąd grożą dotkliwe sankcje finansowe, które mogą sięgać 10 proc. ubiegłorocznych przychodów przedsiębiorcy.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*