Interpretacja podatkowa to najbezpieczniejsze dla podatnika źródło informacji. Zastosowanie się do wydanej przez Ministra Finansów interpretacji pozwala uniknąć negatywnych konsekwencji zarówno na gruncie podatkowym, jak i karnoskarbowym. W związku z nowelizacją Ordynacji Podatkowej, w razie rozbieżności w stanowiskach organów podatkowych, można także wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej.
Do niedawna jedyną możliwością uzyskania wyczerpującego wyjaśnienia przepisów podatkowych wraz ze wskazaniem prawidłowego postępowania w określonych okolicznościach było wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej. Od 1 stycznia 2012 roku każdy podatnik może wystosować wniosek o wydanie interpretacji ogólnej, mającej powszechne zastosowanie. Ma to na celu ujednolicenie orzecznictwa, jak również stosowania prawa podatkowego. Należy jednakże pamiętać o pewnych związanych z tym ograniczeniach.
Najważniejszym ograniczeniem, związanym z interpretacjami ogólnymi jest fakt, że wydawane są one w przypadku nieścisłości w egzekwowaniu przepisów, a także w szeroko rozumianym orzecznictwie podatkowym. Warunkiem uzyskania omawianego stanowiska jest wskazanie istnienia niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych i prawnych.
Ponieważ decyzja o wydaniu interpretacji ogólnej stanowiła dotychczas subiektywną inicjatywę Ministra Finansów, pomimo wielu rozbieżności w stosowaniu regulacji prawnych, rzadko i niechętnie decydowano się na tę formę interpretowania przepisów. W konsekwencji niewiele takich stanowisk zostało wydanych.
Fakt, że od nowego roku każdy podatnik, płatnik i inkasent może wystąpić o wydanie stosownej interpretacji, pociąga za sobą wiele korzyści. Interpretacje ogólne stanowią istotne zabezpieczenie przed ryzykiem podatkowym. Oznacza to, że zastosowanie się do wskazówek zawartych w interpretacji tego typu nie może podatnikowi zaszkodzić. Ogólne interpretacje podatkowe są powszechne i każdy może się na nie powołać, dochodząc swoich praw oraz wyjaśniając przyjęty sposób realizacji obowiązków podatkowych.
Pomimo iż w przypadku złożenia wniosku dotyczącego interpretacji ogólnej organ podatkowy zobowiązany jest do jego rozpatrzenia w terminie 3 miesięcy, nie zawsze zostanie ona wydana. Stanie się tak w sytuacji, gdy w zakresie spraw, które mają zostać wyjaśnione w drodze interpretacji, toczy się postępowanie podatkowe lub postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej. Analogicznie w formie interpretacji ogólnej nie zostanie wyjaśnione stanowisko organu podatkowego w momencie, gdy na budzące wątpliwości decyzje lub postanowienie wniesiono odwołanie lub zażalenie.
Podatnik, który zdecyduje się na złożenie wniosku o wydanie interpretacji ogólnej, zobowiązany jest do złożenia odpowiedniego wniosku. Należy przedstawić w nim budzące kontrowersje zagadnienia, a także wskazać przepisy prawa wymagające określenia stanowiska organu podatkowego. Oznacza to, że podatnik musi zaznaczyć niejednolite stosowanie przepisów w określonych decyzjach, postanowieniach, wyrokach, a także wydanych już interpretacjach indywidualnych w stosunku do jednakowych stanów faktycznych. Warto podkreślić, że podstawą do ubiegania się o wydanie jednolitego stanowiska są również nieścisłości w regulacjach dotyczących zdarzeń przyszłych w odniesieniu do obecnego stanu prawnego. Do tego celu służą formularze ORD-OG oraz załącznik ORD-OG/A, będący niejako uzupełnieniem tego pierwszego, w przypadku gdy okaże się on niewystarczający do przedstawienia problemu.
Elżbieta Węcławik, Tax Care
Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care
Dowiedz się więcej o różnych formach opodatkowania:
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*