Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Internauci kupują prezenty "w realu"

19-12-2008, 10:44

W tym roku mniejsza część internautów kupowała prezenty w sieci. Wygląda na to, że kurierom i poczcie już nie ufamy na tyle, aby powierzać im los gwiazdkowego prezentu – wynika z badań firmy Gemius.

Najnowszy raport firmy Gemius dotyczy zwyczajów bożonarodzeniowych kultywowanych w domach internautów. Badanie przeprowadzono między 11 a 14 grudnia 2008 roku na grupie 1200 internautów w wieku 15 lat i więcej.

Internauci okazują się ludźmi przywiązanymi do tradycji. Aż 91% badanych planuje w nadchodzące święta dzielić się z najbliższymi opłatkiem, a niewiele mniej składać życzenia podczas wigilijnej uroczystości. Ośmiu na dziesięciu internautów obdaruje bliskich prezentami, a 76% przygotuje nakrycie przy stole dla niespodziewanego gościa. Religijny charakter świąt podkreśli wspólne wyjście na pasterkę oraz czytanie Pisma Świętego. Kolędy zabrzmią w domach ponad połowy internautów.

Główne świąteczne skojarzenia internautów to choinka oraz czas spędzony z rodziną (odpowiednio 55% i 50% wskazań). Dla co trzeciego internauty Boże Narodzenie to przede wszystkim święto religijne.

Świąteczne zwyczaje internautów
fot. Gemius - Świąteczne zwyczaje internautów

Mężczyźni dużo częściej niż kobiety utożsamiają Boże Narodzenie z odpoczynkiem i relaksem oraz jedzeniem i spędzaniem czasu przy stole, z kolei panie - z zakupami oraz przygotowaniem świątecznych potraw.

Nieodłączną częścią świąt są prezenty. W momencie przeprowadzania badania (a więc na niecałe dwa tygodnie przed Wigilią) niemal połowa internautów (46%) dokonała już zakupu przynajmniej części gwiazdkowych prezentów.

Świąteczne zakupy internautów
fot. Gemius - Świąteczne zakupy internautów

Spośród nich 28% zdecydowało się na zakup za pośrednictwem internetu. To o 6 pkt. procentowych mniej niż przed rokiem. Internauci częściej kupowali prezenty w supermarketach i centrach handlowych. Wśród produktów kupowanych online na popularności straciły między innymi książki oraz płyty/filmy.

Zmniejszył się też odsetek internautów, którzy na dwa tygodnie przed świętami dopiero planowali zakup prezentu za pośrednictwem sieci. W sumie w tym roku 22% internautów kupujących prezenty gwiazdkowe dokonało lub planowało dokonać zakupu online, z kolei w roku ubiegłym – 25%. Zdaniem analityków Gemiusa wynika to ze spadku zaufania do poczty i firm kurierskich, które nie zawsze dostarczą prezent na czas.


Źródło: Gemius