Duże firmy łowią pracowników w Sieci
Już blisko połowa sposród 100 największych firm w Polsce publikuje na swoich stronach aktualne oferty pracy, a 70% zamieszcza na nich informacje dotyczące kariery i pracy w strukturach firmy. Coraz częściej też podanie o pracę można złożyć online - wynika z analizy FineArt Communications.
reklama
W raporcie "Pracodawcy on-line" przygotowanym przez FineArt Communications przy współpracy z Pracuj.pl, wzięto pod uwagę firmy znajdujące się na pierwszych 100 pozycjach z listy 500 największych firm Rzeczpospolitej 2007.
Z analizy wynika, że 46% dużych firm zamieściło na swoich stronach internetowych aktualne oferty pracy. Takie firmy, jak: PKN Orlen, Jeronimo Martins Dystrybucja, PTK Centertel czy Auchan Polska w analizowanym okresie posiadały na swoich stronach ponad 100 aktualnych propozycji zatrudnienia każda.
Największe firmy udostępniają wielostopniowe systemy wyszukiwania ofert (np. według działu, poziomu stanowiska czy regionu). Te należące do światowych koncernów posiadają na ogół międzynarodową bazę ofert, dostępną w języku angielskim. Dwie spośród analizowanych firm nie publikowały ogłoszeń na swoich stronach, ale odsyłały do swoich propozycji umieszczonych na wyspecjalizowanych portalach rekrutacyjnych.
Co trzecie przedsiębiorstwo udostępniło możliwość przesłania podania o pracę przez internet. Najczęściej w tym celu podawany jest adres mailowy. Zdarza się, że kandydat musi wypełnić formularz online. Część firm umożliwia pozostawienie zgłoszenia w specjalnie stworzonej bazie, która wykorzystywana jest przy kolejnej rekrutacji.
Analiza firm według branż wykazała, że największa liczba ogłoszeń zamieszczona jest na stronach firm działających w branżach: handlowej, paliwowej, budowlanej, teleinformatycznej, przemysłu chemicznego i motoryzacji.
Raport ukazuje również, że przedsiębiorstwa za pośrednictwem swoich stron starają się przedstawić siebie jako atrakcyjnego pracodawcę. Co piąta firma wskazuje na możliwość realizacji przez pracownika indywidualnej ścieżki rozwoju. Potencjalni pracodawcy są też kuszeni szkoleniami, opieką medyczną i dofinansowaniem studiów.
Mimo to polscy pracodawcy, w odróżnieniu na przykład od brytyjskich, nie zamieszczają w treści ogłoszenia kwoty proponowanego wynagrodzenia. Większość z nich przedstawia warunki płacowe w sposób opisowy ("adekwatne", "atrakcyjne" i "konkurencyjne").
Firmy prezentują na swoich stronach WWW także pozabiznesowe działania, które mają przedstawić je w pozytywnym świetle. Na stronach zamieszczane są informacje o działalności pro bono oraz opisy projektów związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Wśród wszystkich zbadanych firm tylko jedna zamieściła informacje o wolontariacie pracowniczym.