Profesjonalna rejestracja to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się po drogach, który ma ułatwić organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów i prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Od 11 lipca nowe przepisy, dotyczące tych obszarów, wchodzą w życie.
reklama
Dziś np. dealer motoryzacyjny, czy producent samochodów, którzy posiadają kilka, kilkanaście, czy kilkadziesiąt aut, każdy z pojazdów muszą zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn muszą wyrobić dowód rejestracyjny i tablice. To samo muszą robić np. instytuty badawcze.
Dzięki nowym przepisom wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o stanie się podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice (chyba, że chcą więcej). W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów. Takie rozwiązanie jest już stosowane np. w Niemczech i w Belgii.
Co różni te tzw. profesjonalne tablice – nazywane także zielonymi - od tych, które mamy w swoich autach? Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą „P”. Jednak najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Profesjonalne nie będą czarne, a właśnie zielone.
Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Tak jak wspomnieliśmy, dotychczas obowiązujące przepisy były uciążliwe. Każde z aut przeznaczonych do testów musiało zostać zarejestrowane oddzielnie. To oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.
Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części – Centralnej Ewidencji Pojazdów. To na tej bazie oparte są też popularnie e-usługi – np. Historia Pojazdu, czy Bezpieczny Autobus.
Jak to będzie działało w praktyce? Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.
Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice. A jeśli klient salonu motoryzacyjnego będzie chciał przetestować kolejny pojazd, to wystarczy przenieść tablicę, powtórzyć minimalne formalności.
Urząd wydający decyzję o profesjonalnej rejestracji pobiera opłaty:
profesjonalnych tablic samochodowych – 80 zł,
profesjonalnej tablicy motocyklowej – 40 zł,
profesjonalnej tablicy motorowerowej – 30 zł.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|