Człowiek przegrał z programem
Mistrz szachowy, Władimir Kramnik, przegrał szóstą i decydującą partie z programem komputerowym Deep Fritz. Ostateczny wynik meczu pomiędzy algorytmem a człowiekiem to 4:2 - podaje agencja Associated Press.
reklama
Władimir Kramnik to mistrz świata Międzynarodowej Federacji Szachowej (FIDE) i wcześniej mistrz świata Stowarzyszenia Zawodowych Szachistów (PCA).
Na uwagę zasługuje fakt, że program Deep Fritz, który wygrał z Kraminikiem, jest dostępny również w wersji komercyjnej i może działać na dobrej jakości komputerze osobistym.
Kraminik zainkasuje za grę 500 tys, USD. Gdyby wygrał, jego nagroda byłaby dwukrotnie wyższa. Mistrz wyraził rozczarowanie po przegranej, ale nie poddał się. Stwierdził, że zamierza przygotować się do następnego pojedynku, w którym pokona program.
Nie był to pierwszy pojedynek Kramnik&Depp Fritz. Mecz rozegrany w roku 2002 zakończył się remisem 4:4.
Na przestrzeni ostatnich lat komputery i programy szachowe przegrywały, wygrywały lub remisowały z ludźmi. Ostatnio zdają się wygrywać. Na pocieszenie warto jednak dodać, że istnieją takie gry planszowe, z którymi komputery nie radzą sobie jeszcze na tyle dobrze, aby konkurować z ludźmi.
Jedną z takich gier jest popularna w Azji gra Go. Istnieje w niej dużo więcej możliwości ruchu niż w szachach, ocena pozycji jest bardzo trudna, a efekty posunięcia wpływają na całą planszę, a nie tylko na wybrany jej obszar. To wszystko sprawia, że umysł ludzki radzi sobie z grą o wiele lepiej niż program.