Pieniądze szczęścia nie dają, ale szczęściu można pomóc. Jak przekonuje David Allen, czas nie będzie fizycznie zarabiał pieniędzy, jednak jeśli w odpowiedni sposób go wykorzystamy, pomoże nam w życiu. Często też nie zdajemy sobie sprawy, jak banalne są rozwiązania naszych problemów.
reklama
Książka Czas. 52 sposoby na to, by zaczął pracować dla Ciebie jest poradnikiem o tym, jak efektywnie zarządzać czasem. Jej autor David Allen stworzył wcześniej program Getting Things Done (GTD) oparty na liście zadań, dzięki której w łatwy sposób można zakończyć zadania już rozpoczęte i iść do przodu. Opisywana poniżej przeze mnie książka ma być niejako kontynuacją jego pierwszej publikacji – dotyczącej właśnie GTD – ale nic nie stoi na przeszkodzie, by przeczytać 52 sposoby, nie znając tej pozycji.
Poradniki są trudną kategorią książek, bo kluczowe informacje są w nich często wypunktowane bądź ujęte w tabelkach, co znacznie spowalnia czytanie. Książkę Davida Allena czyta się jednak bardzo sprawnie.
Jeśli jako czytelnik poradników szukasz przykładów podanych czarno na białym bądź wypunktowanych – w książce Allena tego nie znajdziesz. Praktycznych przykładów nie brakuje, jednak nie są one zbyt widoczne, zostały wplecione w opis sposobów zarządzania czasem. W publikacji pojawiają się za to cytaty, które są łacińskimi sentencjami (Terencjusza, Arystotelesa), myśli (np. Thomasa Edisona), a także przysłowia. Czytając cytaty na marginesach, można odnieść wrażenie, że autor chce w ten sposób udowodnić swoje tezy, stawiane w podrozdziałach.
Przykładem może być mój ulubiony cytat z książki Davida Allena, autorstwa amerykańskiego poety Ralpha Waldo Emersona: Zakończ każdy dzień i nie wracaj do niego. Zrobiłeś, co mogłeś. Z pewnością popełniłeś jakieś gafy, ale zapomnij o nich najszybciej, jak tylko się da. Jutro będzie nowy dzień.
Oprócz tego, że autor szczegółowo rozwodzi się na temat zarządzania czasem, podaje także przykłady, jak pracować z projektami, zadaniami i ludźmi. Jeśli miałbym określić wszystko w jednym zdaniu, technika polega na tym, aby zamknąć to, co nurtuje nas teraz (niedokończone zadania, projekty, obowiązki), aby odciążyć umysł – autor nazywa to pamięcią RAM – i w ten sposób pójść do przodu.
Na końcu każdego ze sposobów Allen zadaje pytania – często retoryczne – które ostatecznie pozwalają na przemyślenie. To tak, jakby po przeczytaniu podręcznika zajrzeć do zeszytu ćwiczeń, gdzie w praktyce można przekonać się o tezie autora.
Zasady podawane przez autora czasami wydają się tak banalne, że podczas czytania może pojawić się uśmiech na twarzy (co na pewno zostanie zauważone w transporcie miejskim). Dlaczego banalne? Często korzystamy z nich w życiu, nie zdając sobie z tego sprawy. Cała tajemnica tkwi jednak w tym, aby korzystać z tego wtedy, gdy jest to potrzebne.
Książka Davida Allena Czas. 52 sposoby na to, by zaczął pracować dla Ciebie przeznaczona jest dla osób, które nie lubią marnować czasu na typowe poradniki, a chcą zapoznać się z wypróbowanymi sposobami (autor przez ponad 20 lat zajmuje się tematyką zarządzania czasem). Jeśli jednak kupując tę publikację, liczysz, że wszystko zmieni się samo, przeliczysz się szybko, bo bez wkładu własnego, zmieni się niewiele.
Autor: David Allen
Tłumaczenie: Anna Kucharczyk-Barycza
ISBN: 978-83-246-2914-5
Format: A5
Oprawa: miękka
Liczba stron: 192
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*