Co szóste kliknięcie fałszywe?
Co szóste kliknięcie w reklamę typu pay-per-click to kliknięcie "fałszywe", czyli mające na celu wyłudzenie pieniędzy od reklamodawcy lub obciążenie jego budżetu - uważa firma Click Forensics. Ponadto w ocenie firmy przypadków tego typu oszustw jest coraz więcej i dotyczy to przede wszystkim sieci reklamowych takich gigantów jak Yahoo i Google.
Firma Click Forensics bada zjawisko fałszywych kliknięć (ang. click fraud) analizując dane dostarczane przez przedsiębiorstwa i agencje reklamowe. Według oszacowań firmy w drugim kwartale bieżącego roku fałszywe kliknięcia stanowiły 15,8% wszystkich kliknięć w reklamy i w całym kwartale wzrost w liczbie oszustw tego typu wyniósł 14,8%.
Analitycy z Click Forensics sądzą również, że w przypadku reklam dostarczanych przez Google i Yahoo odsetek fałszywych kliknięć wynosi ponad 25%. Stwierdzili również znaczny wzrost liczby oszustw z wykorzystaniem botnetów, najczęściej zlokalizowanych poza Ameryką Północną.
Wyniki uzyskane przez Click Forensics przypominają wcześniejsze oszacowania firmy Outsell, które zostały przez Google ostro skrytykowane.
Kalifornijski gigant cały czas utrzymuje, że odsetek fałszywych kliknięć jest niższy niż 10% i reklamodawcy najczęściej nie płacą za takie kliknięcia. Komentując najnowsze badania przedstawiciele Google oświadczyli, że w bieżącym roku tylko dwóch reklamodawców zgłosiło podejrzenia dotyczące fałszywych kliknięć powołując się na dane od Click Forensics. W obydwu przypadkach podobno ustalono, że nie naliczono opłaty za podejrzane kliknięcia. Generalnie przedstawiciele Google uznają liczby podawane przez Click Forensics za zawyżone
Druga krytykowana firma - Yahoo - nie starała się zdyskredytować wyników badań. Jej przedstawiciele zapewnili jednak, że naprawdę starają się walczyć ze zjawiskiem click fraud. Twierdzą również, że ich firma zidentyfikowała od 12% do 15% takich kliknięć i nie naliczyła za nie należności. Powiedzieli też, że niebawem reklamodawcy otrzymają nowe narzędzia do walki z procederem.
Analitycy z Click Forensics uważają, że problem fałszywych kliknięć nie zostanie rozwiązany szybko i stanie się "nowym spamem". Trzeba jednak przyznać, że w ostatnim czasie zaczęło się więcej mówić na ten temat, a giganci tacy jak Google przestali całkowicie ignorować problem. W przypadku Google nie bez znaczenia była też przegrana sprawa sądowa.
W marcu zeszłego roku Google udostępniła nie tylko nowe narzędzia do walki z click fraud, ale również po raz pierwszy podała własne statystyki dotyczące tego procederu.