W walce z zimowymi oblodzeniami sól drogowa bywa niezastąpiona. Dzięki jej właściwościom fizycznym, a konkretniej relatywnie niskiej temperaturze zamarzania, możemy pozbyć się śliskiej, lodowej nawierzchni pojawiającej się zimą na drogach czy chodnikach. Tradycyjną substancją, którą stosuje się w tym celu jest chlorek sodu (NaCl) w postaci soli kamiennej. Jednak wprowadzanie jej nadmiernych ilości do środowiska niesie za sobą negatywne konsekwencje. Jest to również substancja mało wydajna, przez co używanie jej staje się nieekonomiczne. Dlatego jeśli chcemy w najlepszy sposób wykorzystać nasz budżet, a jednocześnie mieć na uwadze ekologię, warto zainteresować się doskonałym zamiennikiem tradycyjnej soli kamiennej – chlorkiem magnezu.
Chlorek magnezu (MgCl2) należy do grupy soli nieorganicznych i znajduje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Wykorzystywany jest m. in. w przemyśle farmaceutycznym, motoryzacyjnym czy włókienniczym. Jest dostępny w postaci płatków i granulek. Chlorek magnezu wykazuje bardzo silne właściwości higroskopijne. Podczas reakcji, w której wiąże wodę, wydzielana jest energia w postaci ciepła w ilości około 1960 kcal/kg. Jest również przyjazny dla środowiska. Podczas zimy jest nieocenionym sprzymierzeńcem w walce ze śniegiem czy gołoledzią. Dzięki swym właściwościom fizykochemicznym dużo lepiej rozpuszcza śnieg i lód niż tradycyjna sól drogowa.
Ekologiczna sól drogowa to świetna alternatywa dla chlorku sodu, choć w naszym kraju wciąż niedoceniana. Niedoświadczeni przedsiębiorcy, którzy będą patrzeć jedynie na jednostkową cenę obu rodzajów soli drogowej, zauważą, że chlorek sodu jest tańszy od chlorku magnezu. Oczywiście jeśli patrzymy krótkowzrocznie jest to prawdą. W rzeczywistości jednak, gdy spojrzymy w sposób bardziej holistyczny okaże się, że jest dokładnie na odwrót. Do uzasadnienia tego stwierdzenia wystarczą nam dane statystyczne. Żeby skutecznie pozbyć się zalegającego śniegu i lodu, trzeba zużyć od 18,3 kg do 20,5 kg soli kamiennej na 100 m2 powierzchni. Żeby uzyskać ten sam efekt za pomocą chlorku magnezu, wystarczy go zużyć od około 0,8 kg do 2,5 kg. Jeśli dokonamy prostego, matematycznego działania, okaże się, że chlorek magnezu jest prawie 10 razy wydajniejszy od tradycyjnej soli kamiennej. Taka oszczędność z pewnością znajdzie pozytywne odzwierciedlenie w naszych finansach, szczególnie jeśli zima będzie długa i mroźna.
Kolejną, niewątpliwą zaletą ekologicznej soli drogowej jest fakt, iż jest ona bardziej skuteczna w usuwania zimowych zlodowaceń. W przeciwieństwie do soli kamiennej chlorek magnezu usuwa też śnieg. Jego skuteczność opiera się na wspomnianym wcześniej cieple, które jest wydzielane podczas wiązania wody przez tę substancję. Obecność ciepła sprawia, że śnieg i lód zmieniają się w wodę. Taka zmiana skupienia powoduje stopniowe podwyższenie ogólnej temperatury otoczenia, przez co topnienie przebiega jeszcze szybciej. Optimum temperaturowym działania chlorku magnezu jest temperatura do -25℃, ale jego działanie można zaobserwować w temperaturze nawet do -55℃! Jest to wynik „miażdżący” tradycyjną sól kamienną, która jest efektywna jedynie wtedy, gdy słupek rtęci nie spada poniżej -7℃.
Na tym jednak nie koniec pozytywów tej ekologicznej soli. Chlorek magnezu jest też przyjazny środowisku naturalnemu. Dzięki jego dużej wydajności ilość soli wprowadzanej do otoczenia ulega znacznemu obniżeniu. Ma to korzystny wpływ na rozwój roślinności, gdyż zapobiegamy w ten sposób wystąpieniu suszy fizjologicznej, która może być zabójcza dla roślin. Ponadto ta substancja nie powoduje korozji samochodów i odbarwień kostki brukowej. Nie niszczy też naszego obuwia i jest obojętna dla łap naszych czworonogów.
Wybieranie alternatywnych rozwiązań zazwyczaj sprowadza się do kompromisów. Często szukając tańszego zamiennika musimy zrezygnować z satysfakcjonującej nas jakości, a jeśli zależy nam na czasie, musimy liczyć się z wyższymi kosztami towarów czy usług. Jednak w tym przypadku zmiana przyniesie nam jedynie korzyści.
Ze względu na swe bezkonkurencyjne walory użytkowe, chlorek magnezu jest zwyczajnie lepszy nie tylko pod względem skuteczności działania, ale jest też dużo bardziej ekonomiczny i ekologiczny niż chlorek sodu. Ta ekologiczna sól drogowa powinna być nie tyle „dobrym zamiennikiem”, co środkiem powszechnie stosowanym podczas walki z zimowymi oblodzeniami. Dlatego wciąż zastanawia fakt, że to tradycyjna sól drogowa kamienna (https://distripark.com/sol-drogowa-chlorek-sodu-1000-kg) jest tak popularna. Być może chodzi tutaj o zbyt powierzchowne myślenie i inwestowanie w rzeczy, które na pierwszy rzut oka wydają się tańsze. Jednak czasem warto nieco zgłębić temat, by przekonać się, że alternatywne rozwiązania mogą przynieść więcej korzyści niż te, które są stosowane przez tysiące innych osób.
Nie ulega wątpliwości, że chlorek magnezu jest bardzo dobrym wyborem jeżeli chodzi o sól drogową. Jeżeli zdecydowaliśmy się na zakup tej substancji, to nie pozostaje nam nic innego jak tylko wybrać odpowiedni sklep, w którym go nabędziemy. Wśród ofert dostępnych na rynku warto zainteresować się ofertą sklepu internetowego distripark.com.
Ten dostawca prowadzi bowiem sprzedaż hurtową w paletach o wadze od 300 kg do nawet 3 t, dzięki czemu jednorazowo możemy nabyć zapas ekologicznej soli drogowej potrzebny na całą zimę. Dodatkową zachętą do wybrania właśnie tego dostawcy, mogą być też promocyjne ceny obowiązujące w sklepie. Warto więc nie czekać na ostatnią chwilę i jeszcze przed sezonem zimowym zaopatrzyć się w ekologiczną sól drogową.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|