Najwięksi operatorzy "zmarnowali okazję", nie biorąc udziału w przetargu - stwierdził w rozmowie z Dziennikiem Internautów Adam Kuriański, prezes Aero2. Spółka Kuriańskiego wygrała niedawno przetarg i złożyła wniosek o rezerwację częstotliwości 2570-2620 Mhz. Oznacza to, że przeznaczy część pasma na usługę bezpłatnego dostępu do internetu.
reklama
Na początku miesiąca informowaliśmy, że firma Aero2 wygrała przetarg na częstotliwości 2570-2620 MHz. UKE chce, aby firma świadcząca usługi z wykorzystaniem tych częstotliwości zobowiązała się do udostępnienia części pojemności sieci na bezpłatny internet.
>> O szczegółach dot. warunków UKE czytaj w tekście pt. Czy będą chętni na oferowanie darmowego mobilnego internetu?
Co ciekawe, do udziału w przetargu nie przystąpił żaden z dużych operatorów. Wzięły w nim udział za to mniej znane firmy: Aero 2 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Milmex Systemy Komputerowe sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu. Dziennik Internautów rozmawiał wcześniej z prezesem firmy Milmex, który stwierdził, że świadczenie bezpłatnej usługi internetowej nie musi się wiązać z ryzykiem.
Obecnie wiadomo, że jeśli ktoś skorzysta z ww. częstotliwości i udostępni bezpłatny internet, to będzie to Aero2. Dziennik Internautów zapytał o najbliższe plany firmy dr inż. Adama Kuriańskiego, prezesa Aero2.
Dziennik Internautów (DI): Wielu internautów nie zna firmy Aero2. Czy może ją Pan przedstawić?
Adam Kuriański (AK): Aero2 Sp. z o.o. powstała w styczniu 2008 roku. Celem spółki jest rozwój bezprzewodowej sieci telekomunikacyjnej opartej na najnowszej technologii trzeciej generacji (HSPA+) oraz zwiększenie dostępności szerokopasmowego internetu mobilnego. Rozbudowa niezależnej sieci możliwa jest dzięki posiadanym przez Spółkę częstotliwościom radiowym: w grudniu 2008 roku Aero2 wygrała przetarg zorganizowany przez prezesa UKE, uzyskując rezerwacje częstotliwości z zakresu 900 MHz. W październiku 2009 roku Spółka złożyła także wniosek o rezerwację częstotliwości 2570-2620 MHz, przeznaczonych do świadczenia usług telekomunikacyjnych w bezprzewodowych sieciach szerokopasmowych na terenie całego kraju.
Obecnie trwają zaawansowane prace nad budową sieci w technologii Evolved HSPA (HSPA+) wykorzystującej częstotliwość 900 MHz. Jest to jedyne w Polsce i jedno z pierwszych w Europie wykorzystanie technologii HSPA+ w paśmie 900 MHz. Zastosowane rozwiązanie zapewni mobilny dostęp do szybkiego internetu, umożliwiając pobieranie danych z prędkością do 21 Mbps oraz wysyłanie danych z prędkością do 5,7 Mbps.
Sieć Aero2 jest budowana przez spółkę Sferia - operatora telekomunikacyjnego, obecnie świadczącego usługi przenośnej, bezprzewodowej telefonii stacjonarnej oraz transmisji danych. Sferia jest obecnie w końcowej fazie I etapu budowy sieci HSPA+ dla Aero2. Zakończenie I etapu budowy planowane jest na koniec 2009 roku. Do tej pory wybudowanych zostało 120 stacji bazowych, wykorzystujących częstotliwości radiowe 900 MHz. Na koniec roku liczba działających stacji wzrośnie do 350, dzięki czemu sieć HSPA+ obejmie swoim zasięgiem do 50% polskiej populacji.
Możliwości nowej sieci Aero2 zaprezentowaliśmy 22 października 2009 roku podczas konferencji prasowej "Pierwsza w Polsce sieć HSPA+ 900 MHz". W trakcie pokazu dla dziennikarzy odtworzono online film w jakości full HD. Szybkość radiowego połączenia sprawdzono też, pobierając duże pliki. Testy wykonane w obecności dziennikarzy wypadły pomyślnie, średnia prędkość pobierania danych kształtowała się na poziomie 18,1 Mbps, natomiast prędkość maksymalna osiągnęła 20 Mbps.
DI: Jakie są plany Aero2 związane z częstotliwościami 2570-2620 MHz.
AK: Planujemy skoncentrować się na dostępie do internetu.
DI: PTK Centertel chciał wystartować w przetargu na częstotliwości 2570-2620 Mhz, ale ostatecznie się na to nie zdecydował. Żaden inny duży operator nie chciał przystąpić do przetargu. Przedstawiciel PTK Centertel stwierdził, że pierwszą dużą przeszkodą jest technologia TDD, którą trzeba zastosować, aby pasmo "podzielić" zgodnie z wytycznymi UKE. Czy Aero2 widzi podobne problemy?
AK: Wykorzystanie pasma częstotliwości w trybie TDD wydaje się być na chwilę obecną dość wyjątkowym sposobem implementacji usługi dostępu radiowego. Należy zwrócić jednak uwagę na następujące fakty:
Innymi słowy nie widzimy problemów, o których już teraz wiemy, że nie moglibyśmy sobie poradzić.
DI: Dlaczego - zdaniem firmy Aero2 - w przetargu na częstotliwości 2570-2620 MHz nie wystartował żaden z dużych operatorów infrastrukturalnych telefonii komórkowej?
AK: Nas to też zaskoczyło. Myślę, że zmarnowali okazję.
DI: Jak ocenia Pan stopień ryzyka uruchomienia bezpłatnego dostępu do internetu na warunkach określonych przez UKE?
AK: Bardzo wnikliwie przyglądaliśmy się warunkom narzuconym przez UKE i ostatecznie oceniliśmy, że projekt jest warty spróbowania. Na pewno dzięki temu projektowi pojawi się nowa jakość na rynku dostępu do internetu.
DI: Kiedy pierwsi internauci będą mogli skorzystać z bezpłatnego internetu od Aero2?
AK: Nie później niż wymagania rezerwacyjne - a więc połowa 2012 roku. Na chwilę obecną przyglądamy się dostępnym i planowanym rozwiązaniom technologicznym.
DI: Bezpłatny internet od Aero2 będzie spełniał minimalne wymagania UKE, czy można się spodziewać czegoś więcej?
AK: Coś więcej będzie już płatne. Nawet obecnie istniejące systemy mogą zaoferować więcej niż wymagania UKE na realizację bezpłatnego dostępu do internetu.
DI: Aero2 będzie finansować bezpłatny internet ze środków innych niż opłaty użytkowników, np. z reklam?
AK: Projekt na pewno wymaga zamknięcia finansowania. Co do szczegółów nie chciałbym się wypowiadać na chwilę obecną.
DI: Czy Aero2 posiada środki na inwestycje niezbędne do uruchomienia usług po wygraniu, czy będzie jeszcze musiał szukać inwestorów?
AK: Tak jak odpowiedziałem w pytaniu poprzednim, struktura finansowanie nie jest jeszcze ostatecznie zamknięta, więc muszę się wstrzymać z podawaniem jakichkolwiek bardziej szczegółowych informacji.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|