Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Banki nie oszczędzają na IT

18-01-2010, 11:14

Większość banków komercyjnych zwiększy w tym roku wydatki operacyjne na IT, choć wiele z nich planuje zamrożenie inwestycji. Również wśród banków spółdzielczych wiele nie planuje zmian w wydatkach na IT, a banki planujące wydatki nastawiają się raczej na ich zwiększenie – wynika z raportu firmy doradczej KPMG, opracowanego na podstawie ankiet wypełnionych przez banki.

W raporcie KPMG przeanalizowano wydatki na IT zarówno w obszarze wydatków inwestycyjnych (CAPEX), jak i operacyjnych (OPEX). Z raportu wynika m.in., że kryzys nie wpłynął na wydatki banków w obszarze IT.

Stan zatrudnienia w działach IT większości badanych banków utrzymuje się bez zmian, a w wielu przypadkach wykazuje tendencję wzrostową. Widoczna jest przy tym wzmożona fluktuacja kadr. Aż 63% banków zwiększyło zatrudnienie w działach IT w 2009 roku. Tyko 29% respondentów zdecydowało się na redukcję zatrudnienia, która obejmowała od 3% do 7% zatrudnionych w IT.

>>> Czytaj także: Banki: "Internetowi" klienci pozwalają na wzrost

Efektywni czy obciążeni?

Udział pracowników IT w polskich bankach w stosunku do ogólnej liczby pracowników waha się w przedziale od 4% do 9% ogółu zatrudnionych. Jest on zatem dwukrotnie niższy niż światowa średnia. Może to świadczyć o wysokim poziomie efektywności organizacji IT w polskich bankach, ale może to równocześnie oznaczać, że działy IT w naszych bankach są zbyt silnie obciążone.

Wyniki badania pokazują jednoznacznie, że respondenci w większości nie zamierzają zmieniać obecnego poziomu stanu zatrudnienia ani jego struktury (57% odpowiedzi) lub wręcz są zainteresowani pozyskaniem nowych pracowników IT (43% badanych). Nie wyklucza to zwolnień wynikających z potrzeby selekcji personelu i zatrudnienia w to miejsce nowej kadry.

Ponad 70% badanych banków komercyjnych mierzy poziom satysfakcji użytkowników. Świadczy to o dojrzałości organizacji oraz o jednoznacznej orientacji funkcji IT w bankach na potrzeby użytkowników. Nieco gorzej wypadają banki spółdzielcze, spośród których jedynie 37% mierzy poziom satysfakcji klientów wewnętrznych.

Wspierają większość pracowników

Działy IT stanowią wsparcie techniczne dla średnio 85% ogółu pracowników banków komercyjnych oraz około 93% pracowników banków spółdzielczych. We wszystkich ankietowanych bankach usługi wsparcia departamentów biznesowych świadczone są przez wyodrębnione komórki wsparcia użytkownika. Wszystkie banki komercyjne, które wzięły udział w badaniu, deklarują, że w swojej strukturze IT posiadają co najmniej jeden helpdesk.

Odmiennie przedstawia się sytuacja w bankach spółdzielczych, z których jedynie nieco ponad jedna trzecia deklaruje posiadanie komórki organizacyjnej przeznaczonej do wsparcia użytkowników wewnętrznych.

Banki komercyjne szybciej reagują

Raport pokazuje też, że banki komercyjne szybciej reagują na problemy krytyczne zgłaszane przez użytkowników niż banki spółdzielcze. 30% banków komercyjnych zadeklarowało, iż reaguje na problemy zgłoszone przez użytkowników IT w kategorii "krytyczne" i "poważne" w ciągu pół godziny. U banków spółdzielczych ten odsetek wynosi 6%.

Przyczyn takiej sytuacji można doszukiwać się w kilku obszarach. Są to między innymi: zbyt mała liczba pracowników IT w stosunku do otrzymywanych zgłoszeń oraz brak właściwych metod zarządzania efektywnością świadczonych usług.

Pełną wersję raportu można znaleźć na stronie KPMG.pl.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *