Październik za pasem, powoli zbliża się połowa listopada, czyli ostatni dzwonek na poprawę kluczowych elementów w sklepie internetowym przed nadchodzącymi świętami.
Patrząc na poniższy wykres, przedstawiający ruch na stronie oraz przychód z produktów z jednego ze sklepów internetowych, z którym współpracujemy, widzimy jak na dłoni, że od około 20 listopada zaczyna się prawdziwy szał na świąteczne zakupy.
Oznacza to, że zostało naprawdę niewiele czasu, aby poprawić kluczowe elementy w świątecznym procesie konwersji. Na które z nich powinieneś zwrócić uwagę?
Jeżeli przypatrzysz się swoim statystykom z poprzedniego sezonu świątecznego (np. w Google Analytics), dotyczącym opuszczeń koszyka i dni do zakupu, zapewne dostrzeżesz, że obie metryki znacząco wzrosły.
W jednym z obsługiwanych przez nas sklepów koszyk opuszczało aż o 25/100 użytkowników więcej niż w miesiącu poprzednim. Czy to oznacza, że tracisz tych użytkowników bezpowrotnie?
Niekoniecznie. W trakcie świątecznych zakupów użytkownicy poświęcają więcej czasu na wyszukanie odpowiednich prezentów, a z koszykiem postępują jak z listą zakupową. Dodają do niego interesujące produkty, a później opuszczają witrynę z nadzieją, że gdy wrócą na nią po kilku dniach dodane do koszyka produkty wciąż tam będą. W wielu przypadkach się przeliczają.
Zadbaj o to, aby koszyki Twoich użytkowników były zapamiętywane w ciasteczkach przeglądarek na okres dłuższy niż tylko pojedyncze odwiedziny. Dzięki temu, gdy wrócą na Twoją witrynę, wybrane przez nich produkty wciąż będą na nich czekać w ich koszykach.
Możesz również spróbować wystartować z kampanią remarketingową w Google AdWords dla użytkowników, którzy włożyli coś do koszyka, lecz nie sfinalizowali sprzedaży. Zachęć ich kuponem zniżkowym, a na pewno wrócą, by zrobić zakupy właśnie w Twoim sklepie.
Okres świąteczny to dla wielu osób pierwsza styczność z zakupami online lub pierwszy kontakt z Twoją marką. Jeżeli nie masz bardzo silnej i rozpoznawalnej marki (jak Allegro lub Komputronik), powinieneś zadbać o odpowiednią ekspozycję swojego numeru telefonu.
Zapewnienie możliwości szybkiego i łatwego kontaktu poprzez telefon zwiększa zaufanie do Twojego sklepu, a dodatkowo pomaga niedoświadczonym użytkownikom sfinalizować zakupy.
Pamiętaj jednak, że okres świąteczny to bardzo duże obłożenie Twoich linii telefonicznych. Nie pozwól na to, aby Twoi potencjalni klienci czekali 5 minut na zgłoszenie się konsultanta, gdy Ty serwujesz im po raz 10 melodię „Last Christmas”.
Ludzie są z reguły leniwi i marzą o tym, aby jak najszybciej mieć z głowy prezenty świąteczne. Czy również nie dlatego trafiają do internetu, by nie stać w ciągle wydłużających się kolejkach w galeriach handlowych?
Aby podwyższyć współczynnik konwersji i średnią wartość zamówienia, dobrą strategią jest zaoferowanie prezentów dla różnego typu osób. W ten sposób sprawimy, że użytkownik odnajdzie prezenty dla każdego członka swojej rodziny.
Można to zrobić poprzez dedykowaną kategorię prezentów:
lub poprzez wyszukiwarkę świątecznych prezentów:
Święta to okres zwiększonego ruchu w sklepach internetowych, a co za tym idzie i obciążeń serwerów. Różnice w transferze mogą dochodzić do 50%.
W takich sytuacjach bardzo wiele serwisów nie daje sobie rady i ich strony ładują się coraz wolniej. Jak podają badania Forrester Research, użytkownicy oczekują, że strona sklepu będzie ładowała się krócej niż 3 sekundy. 4 na 10 deklaruje, że opuści stronę, jeśli ta ładuje się dłużej niż 4 sekundy!
W takich momentach łatwo wyróżnić się na tle konkurencji. Wystarczy dbać o serwery, na których umieszczona jest witryna sklepu i ciągle monitorować jej wyniki. Można to robić np. za pomocą narzędzia Pingdom, które swoim użytkownikom daje również możliwość darmowej rejestracji.
Monitorując szybkość ładowania się swojej strony, powinieneś również zwrócić uwagę na współczynnik odrzuceń w narzędziu analitycznym. Rosnący trend dla tej miary może wskazywać na problem z prędkością ładowania się witryny.
Im bliżej Wigilii, tym mniej osób zamawia prezenty w internecie, ponieważ użytkownicy boją się, że nie otrzymają zamówionego towaru na czas.
Aby wydłużyć czas składania zamówień przez użytkowników, należy jasno zakomunikować ostateczne możliwe daty składania zamówienia z gwarancją dostarczenia najpóźniej 24 grudnia. Takie podejście zagwarantuje, że więcej osób zdecyduje się zamówić towar „w ostatniej chwili” właśnie w Twoim sklepie.
Podsumowując – chociaż do rozpoczęcia sezonu świątecznego pozostało już niewiele czasu, wciąż możesz w łatwy i szybki sposób wpłynąć na podniesienie współczynnika konwersji Twojego sklepu w tym okresie.
Poradę przygotował dla Czytelników Dziennika Internautów Paweł Ogonowski
Paweł Ogonowski – Chief Conversion Optimizer w firmie Conversion oraz współautor Conversion Blog. Łączy zamiłowanie do analizy danych ilościowych i jakościowych z umiejętnościami marketingowymi, poprawiając użyteczność stron internetowych i ich przekaz marketingowy w celu zwiększania współczynnika konwersji.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|